تبلیغات
یاددهی و یادگیری - مطالب هفته اول مهر 1394

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

سؤالات آقای نادر صفایی و جواب های من!

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:یکشنبه 5 مهر 1394-11:11 ب.ظ

 سلام و عرض ارادت دارم خدمت عزیز ارجمندم جناب نادر صفایی

نادر عزیزم، درباره نارضایتی معلمان از ارزشیابی کیفی-توصیفی باید به عرض برسانم که نمی دانم چرا معلمان از این ارزشیابی کیفی-توصیفی ناراضی هستند. ولی، واقعیت این است که جایی برای نارضایتی نیست! اگر پذیرفته ایم که معلم حرفه ای باشیم و به اصول حداقلی باور مند باشیم، باید طبق آن اصول رفتار کنیم. به نظر من ارزشیابی کیفی-توصیفی گونه ای از ارزشیابی هست که به معلم فرصت می دهد فرایند شکل گیری یادگیری در یادگیرنده را زیر نظر بگیرد. این جریان موافق با تعریف یادگیری است. یادگیری عبارت است تغییر تدریجی در رفتار یا توان رفتاری یادگیرنده که از تجربه حاصل می شود. ارزشیابی کیفی در صدد است تغییرات تدریجی در رفتار را رصد کند. اکنون، نمی دانم چرا معلمان با این جریان مخالف هستند. امکان دارد دلیل مخالفت معلمان مربوط به نحوه اجرای اداری یا سازمانی آن باشد. تا جایی که معلمان را می شناسم، معلمان با جریان های علمی مخالف نیستند.
بهترین استراتژی برای حل مسأله داشتن برنامه تغییر نگرش در کارشناسان، مدیران و در نهایت معلمان است. کارشناسی که اساسا کار کلاسی نکرده و حتی یک بازدید کلاسی ندارد نمی توان تصوری از اجرای ارزشیابی کیفی داشته باشد. بنا بر این، پیش از آموزش معلمان باید به آموزش کارشناسان و معلمان پرداخت تا با معلمان همزبان بشوند. درک درد مشترک می تواند درمان مشترک به دنبال داشته باشد.
به طوری که در کتاب راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس نشان داده است، جریان اجرای روش های ارزشیابی کیفی-توصیفی در کلاس های چندپایه خلاقانه تر است. ولی از حیث نوع روش تفاوتی بین چندپایه و تک پایه نیست. نحوه اجرا می تواند متفاوت باشد. نمونه های عملی انواع روش های ارزشیابی کیفی-توصیفی در کتاب راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس آمده است.
کلاس های درس چندپایه شاخص موفقیت علمی در هر نظام آموزشی هستند. اگر کارشناسان یک سیستم آموزشی نتوانند راه کارهایی برای کلاس های چندپایه بیابند آن نظام آموزشی دچار رکود علمی عظیمی است. در کشور پیشرفته ای چون کانادا عموما کلاس های درس دوره ابتدایی به صورت ترکیبی یا زوجی برگزار می شوند. مزیت کلاس های زوجی بیشتر از کلاس های تک پایه ای است.

از شما، نادر عزیزم برای طرح سؤال های خوب و برقراری ارتباط سپاسگزارم.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:جمعه 3 مهر 1394-09:43 ب.ظ

با سلام و احترام،

به اطلاع معلمان، استادان، دانشجویان و کارشناسان محترم آموزش و پرورش می رساند کتاب "راهنمای سنجش و ارزشیابی آغازین" تألیف محرم آقازاده از سوی انتشارات مرأت منتشر شد. 

این کتاب دارای 8 فصل به ترتیب زیر است:

فصل 1. سنجش آغازین برای فهم یادگیرندگان

فصل 2. رویکردهای سنجش آغازین

فصل 3. پیش آموخته و یادگیری دانش آموزان

فصل 4. انتقال یادگیری

فصل 5. الگویی برای سنجش و ارزشیابی آغازین

فصل  6 . برنامه ریزی سنجش و ارزشیابی

فصل  7 . سنجش آغازین: ابزارهای کمّی

فصل  8 . سنجش آغازین: ابزارهای کیفی-توصیفی

امید است، مؤلف به بخشی از سؤالات علاقمندان حوزه سنجش و ارزشیابی آغازین پاسخ درخوری آماده کرده باشد.  




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo