تبلیغات
یاددهی و یادگیری - پرسشنامه­ی ارزشیابی قابلیت اجراییِ برنامه­ی درسی ملّی ایران

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

پرسشنامه­ی ارزشیابی قابلیت اجراییِ برنامه­ی درسی ملّی ایران

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:شنبه 4 آذر 1391-03:27 ق.ظ

 

 

پرسشنامه­ی ارزشیابی قابلیت اجراییِ برنامه­ی درسی ملّی ایران

طراحی پرسشنامه از:

دکتر محرم آقازاده

استاد و صاحبنظر ارجمند

پرسشنامه ی حاضر برای ارزشیابی قابلیت اجرایی برنامه ی درسی ملّی تدوین شده و تقدیم می­گردد. اكنون كه سند برنامه­ی درسی ملّی دراختیار است و تصّور می رود آموزش و پرورش آن را به اجرا گذارد، شایسته است اجرایی بودن برنامه ی درسی یادشده مورد ارزشیابی  قرار گیرد. برای اجرایی بودن برنامه ی درسی، پنج معیار منظور شده است، كه عبارت اند از: صحیح نمایی، قابلیت پذیرش، امكان­- پذیری، قابلیت تأمین و قابلیت یادگیری.

سپاسگزار شما اندیشمند گرانمایه هستیم كه فرصتی را برای تكمیل پرسشنامه ی تقدیمی درنظر می گیرید.

توجه :

 دراین پرسشنامه برای داوری از اعداد 1 تا 5 استفاده می شود. عدد 1 كم ترین ارزش و 5 بیشترین ارزش را داراست.

............................................................................................................

1- صحیح­نمایی برنامه ی درسی

1-1 آیا برداشت صحیحی از مبانی برنامه ی درسی برای تدوین آن صورت گرفته است؟

1-2 آیا برداشت صحیحی از فلسفه ی برنامه ی درسی برای صورت بندی حوزه های یادگیری انجام گرفته است؟

1-3 آیا داده ها مورد استفاده برای زمان­بندی گزینش روش­های تدریس، ارزشیابی، سنجش و اندازه گیری و.....دارای صحت مورد وثوق هستند؟

1-4 آیا برنامه ی درسی تدوین شده احساس صحیح­نمایی را در مخاطب پدید می­آورد؟

2- قابلیت پذیرش

2-1      آیا برنامه ی درسی ملی از سوگیری یا جانبداری های فلسفی، سیاسی ، اجتماعی و باوری به دور است؟

2-2      آیا برنامه­ی درسی ملی با هنجارها یا نرم­های مناطق مختلف كشوردارای همخوانی است؟

2-3      آیا برنامه ی درسی ملی قابلیت پذیرش برای متخصصان برنامه­ی درسی و سایرمتخصصان ذی مدخل و ذی علاقه را دارد؟

2-4  آیا برنامه­ی درسی ملی اقوام، زبان ها، گرایش ها، این موجود دركشور را مورد پذیرش و احترام قرار می­دهد؟

2-5  آیا برنامه­ی درسی ملی از سوگیری های جنسیتی به دوراست؟

3- امكان پذیری

3-1      آیا برنامه ی درسی ملی باتوجه به نگرش معلمان حاضر در آموزش و پرورش امكان ارائه دارد؟

3-2      آیا این امکان وجود دارد معلمان برنامه ی درسی ملی را برنامه­ای روا و مورد نیاز بدانند؟

3-3  آیا از اجرای برنامه ی درسی ملی امكان حصول سود و اثربخشی می­رود؟

3-4  آیا برنامه ی درسی ملی در قالب ساختارهای موجود مدارس قابل اجرا است؟

4- قابلیت تأمین

4-1      آیا نظام آموزشی ایران، توانایی تأمین منابع موردنیاز برای اجرای برنامه­ی درسی ملی را دارد؟

4-2      آیا نظام آموزشی ایران، امكان توزیع منابع را به صورت متوازن برای اقصی نقاط كشوربه منظور اجرای برنامه ی درسی ملی دارد؟

4-3      آیا هزینه­ی اجرایی هریك از بخش های برنامه برای مراحل اجرای آزمایشی، اجرای سراسری، تربیت معلم، تجهزات و ... برآورد شده است؟

5- قابلیت یادگیری

5-1      آیا اهداف برنامه ی درسی ملی درهمه ی پایه ها امكان یادگیری دارد؟

5-2      آیا برنامه ی درسی ملی بر پایه ی سنجش توان یادگیری دانش آموزان ایرانی شکل گرفته است؟

5-3      آیا برنامه ی درسی ملی ایران بر پایه ی نرم یادگیری دربین دانش آموزان ایران تدوین شده است؟

5-4      آیا برنامه ی درسی ملی برپایه ی تجارب یادگیری زبانی و تجربی و محیطی یادگیرندگان شكل گرفته است؟




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Fleta
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:30 ب.ظ
You are so interesting! I don't believe I've read a
single thing like that before. So wonderful to find another person with
original thoughts on this topic. Seriously.. many thanks for starting
this up. This web site is one thing that is required on the web, someone with a bit of originality!
Frances
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:12 ق.ظ
I love what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!
Keep up the awesome works guys I've incorporated you guys to my personal blogroll.
marciakeanum.jimdo.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:37 ق.ظ
Fantastic beat ! I would like to apprentice even as you amend your web site,
how can i subscribe for a weblog site? The account helped me a appropriate
deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered
bright clear idea
mahin
پنجشنبه 17 مهر 1393 08:32 ق.ظ
سلام استاد عزیز، دانشجوی دکترا هستم و با اجازه تان می خواستم از پرسشنامه اتان برای یک کار پژوهشی استفاده کنم. البته اگر اجازه بفرمائید. در ضمن وبلاگ بسیار پر بار و خوبی دارید و حقیر به عنوان یک منبع آموزشی به طور مستمر از آن استفاده می کنم
چهره گشا
چهارشنبه 29 آبان 1392 02:34 ب.ظ
باسلام خدمت استاد بزرگوار ومهربان وفرهیخته خودم.بنده از دانشجویان ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه كاشان می باشم كه چند سال قبل، افتخار شاگردی حضرتعالی را داشتم.بسیار خوشحال ومسرورم توفیق حاصل گردید وخدمت شماعرض سلام ادب عرض نموده واز تمام زحمات استاد بزرگوارم تشكر می نمایم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo