تبلیغات
یاددهی و یادگیری - گزینه هایی برای برنامه ریزی استراتژیك

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

گزینه هایی برای برنامه ریزی استراتژیك

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:شنبه 1 مهر 1391-04:09 ق.ظ

برنامه ریزی استراتژیك دارای فرایندی پویاست. این نوع برنامه ریزی، با آینده نگری درباره ی واقعیت ها و موقعیت های موجود، راهبردها و تاكتیك های اثر گذار در صدد بر می آید برای رسیدن به آینده فرا روی بكوشد.

برنامه ریزی استراتژیك یك فرآیند خطی نیست، كه به صورت گام  به  در یك چارچوب غیر قابل انعطاف به اجرا در آید. در برنامه ریزی استراتژیك آن چه اصل است، مشاركت همه ی دست اندركاران در تعریف مقاصد، رسالت ها، كمك رسانی و تدوین الگوهای عمل برای دست یابی به هدف های مورد نظر است. میدان عمل برنامه ریزی استراتژیك را می توان در سه گزینه ی خرد، كلان و فراسوی كلان دید. نوشتار حاضر هم در صدد تبیین ویژگی های سه گزینه ی یاد شده برای برنامه ریزی استراتژیك است.

برنامه ریزی در سطح فراسوی كلان

در چارچوب برنامه ریزی فراسوی كلان در برنامه ریزی استراتژیكف نیازهای موجود فرصت های آینده مشخص می شود، این در حالی است كه كوشش هایی كه انجام می شود تحقق هدف های برنامه ریزی استراتژیك خرد و كلان را هم نشانه می گیرد. مسئله ی اساسای در برنمه ریزی استراتژیك فراسوی كلان، حصول پیامدها یا بازده های معطوف به موفقیت كاركنان در فضای سازمانی است.

از این روست كه، در برنامه ریزی استراتژیك فراسوی كلان به  ً آن چه هست  ً یا  ً هست ها ً رضایت داده نمی شود، بلكه چیزی كه مورد تاكید بسیار است،  ً آن چه باید باشدً ها است.

مفروضات برنامه ریزی استراتژیك فراسوی كلان به ترتیب زیر است :

1.      واحد سازمانی به طور عام و خرده واحدهای سازمانی به طور خاص باید ارتقاء یابند.

2.   با آن كه بسیاری از متغیر های مربوط به آینده ی سازمانی در اختیار سازمان نیست ، ولی از طریق آینده سنجی می توان برخی متغیر ها را تحت كنترل در آورد یا تغییر داد.

3.   كاركنان سازمان به آینده ی سازمان  دلبستگی دارند و درآرمان و خواست هایشان موفقیت سازمان را می طلبند. بنا بر این در صورت مشاركت دادن كاركنان در فرایند برنامه ریزی، آنان به مثابه نیروهای  ً پیش برنده ً  اقدام خواهند كرد.

4.   روشن است كه بهره ی نهایی را از بازده های برنامه ریزی استراتژیك ، سازمان خواهد برد ، پس كوشش سازمانی برای برنامه ریزی استراتژیك باید در راس امور باشد.

دو مثال برای برنامه ریزی استراتژیك فراسوی كلان به ترتیب زیر است :

أ‌-      برنامه ریزی نظام آموزش فنی حرفه ای مبتنی بر نیاز ها، ارزش ها، آرمان ها ، فرصت ها، كیفیت كار در آینده .

ب‌- توسعه ی آموزش مركزی برای عهده دار شدن بهبود منابع انسانی از حیث عملكرد ذهنی شناختی و مهارتی به جای سفارش پرورش نیروی انسانی به سازمان ها و نهادهای برون سازمانی

برنامه ریزی در سطح كلان

در این سطح از برنامه ریزی استراتژیك ، كوشش های برنامه ریزی به كاوش در راه های اثر گذار محقق ساختن هدف های سازمان بر مبنای كاركردهای جاری آن معطوف می گردد. هدف نهایی برنامه ریزی استراتژیك در سطح كلان ارتقای سطح كارآیی وضعیت جاری سازمان است.

چشم انداز این نوع برنامه ریزی از  ً درون به بیرون  ً است، و از پیامدهای آن در مرتبه ی نخست كاركنان سازمان بهره مند می شوند.

برنامه ریزی استراتژیك در سطح كلان، از حیث زمان ، معمولاً یك دوره یك ساله است. به هر روی ، این نوع برنامه ریزی بنا به مفروضات بیان شده در زیر ساماندهی می شود.

أ‌-      آرمان های سازمان و واحدهای عملیاتی آن شناسایی شده، اعتبار یابی شده و سودمند است.

ب‌- واحد سازمانی كه نیاز به ارتقاء دارد، از حیث شا كله سازمانی دارای ساختاری به هم پیوسته است.

ت‌- تحقق آرمان ها و اهداف سازمان سبب پرورش خود اتكایی كاركنان شده وآنان را برای آینده ی سازمان تربیت می كند.

ث‌- ماحصل برنامه ریزی استراتژیك كلان متوجه خود سازمان است.

ج‌-  اگرچه آینده مبتنی بر عملكد نهادهای مختلف نظیر نهاد قانون گذاری ، تحولات ملی و منطقه ای است ، ولی می توان بر پایه ی ورند های موجود به پیش بینی آینده دست یازید و برنامه ریزی كرد.

در برنامه ریزی استراتژیك كلان ، سئوالاتی از این دست مورد تاكید است:  ً  آیا كاركنان بنا به توانایی هایی كه دارند در پست های سازمانی جایابی شده اند؟ ً   آیا كاركنان افرادی خود اتكا، خلاق و متعهد به سازمان هستند ؟ ً   و  ً آیا با توجه به سطح عملكرد جاری كاركنان می توان برای ایجاد تغییر برنامه ریزی كرد؟

برنامه ریزی در سطح خرد

برنامه ریزی درسطح خرد در درون برنامه ریزی در سطح كلان قرار دارد و علمكرد كاركنان را به صورت فردی یا گروهی را در كوتاه مدت هدف قرار می دهد. دامنه ی زمانی مورد نظر برای برنامه ریزی در سطح خرد از چند هفته یا چند ماه است ، ولی در نهایت این زمان به یك سال نمی رسد. با توجه به ماهیتی كه برنامه ریزی سطح خرد دارد، آن را  ً برنامه ریزی تاكتیكی ً  هم می نامند.

هدف برنامه ریزی استراتژیك در سطح  خرد، بهبود  ً محصول  ً یا  ً عملكرد ً است مفروضات اساسی برای برنامه ریزی درسطح خرد به ترتیب زیر است:

أ‌-      هدف های واحدهای عملیاتی سازمان شناخته شده ، اعتبار یابی شده و سودمند است.

ب‌- واحدهای عملیاتی كه نیاز به ارتقاء دارند، نیازمند یك نظام ، برنامه ی كاری اثر گذار، پرورش مهارت های حرفه ای و ... هستند.

ت‌- بهره ی پیامد های حاصل از برنامه ریزی استراتژیك در سطح خرد هم متوجه سازمان و هم كاركنان است .

برنامه ریزی در سطح خرد ، به مواردی نظیر ، توسعه و پرورش خلاقیت و نظام مندی در كاركنان ، ایجاد فرصت های خود شكوفایی در كاركنان ،ایجاد فرصت های خود شكوفایی در كاركنان و پرورش آینده نگری در كاركنان تاكید می ورزد.

كدام سطح از برنامه ریزی را باید برگزید؟

معمول این بوده است كه توجه در برنامه ریزی ها بر زمان حال و بحران ها، مسایل و مشكلات موجود متمركز شود. زمان حال دارای اهمیت بسیار زیاد است و نباید مورد مسامحه قرار گیرد. اما در این میان ضرورت ایجاد تغییر و پدید آوری آینده ای ثمر بخش هم مطرح است. از این رو، نگرش به برنامه ریزی استراتژیك فراسوی كلان هم ضروری بوده و اكیداً توصیه می شود.

گروه برنامه ریزان، آن گاه كه به انتخاب سطح برنامه ریزی دست می یازند، شایسته است در نظر آورند كه نتایج هر سطح از برنامه ریزی بر روی سطوح دیگر اثر می گذارد. با قبول این اصل ، صلاح در انتخاب سطح برنامه ر یزی فراسوی كلان و ایجاد زمینه برای برنامه ریزی های استراتژیك سطوح كلان و خرد است.

منابع :

1.     Kaufman, R. (1999), Planning Educational systems, Lancaster, PA: Technomic Publishing co.

2.     Lenz, R. (1998), Managing the Evaluation of the strategic planning process. Business Horizons, 30- 34- 39.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
مرتضی مجدفر
یکشنبه 7 آبان 1391 11:54 ب.ظ
سلم. متن شوق تغییر2 را فردا می فرستیم. لطف کنید و چکیده انگلیسی را در 1200 کلمه و حداکثر تا پس فردا تنظیم فرمایید . در وبلاگم هم مطلبی هست که شاید خوشتان بیاید. مجدفر
حجةالاسلام عبدالصمد ملکی
جمعه 5 آبان 1391 07:09 ب.ظ
علم و تعلیم یولوندا سیزه باشاریلار دیله یرم.
باشینیز اوجا یولونوز آچیق اولسون
پاسخ محرم آقازاده : salamlar olson size

arzoom bodir ki din xadimlaeride oz tarixi yolarina gaidib ve
telim o terbietide dinan bilsinler.
allah evall mollelim dir
allah peigamber selevatollhi mellim gonderibler
gorani kerimde gormamisam ki allah lerim perigember hokomet binaetmeye amboioralar.
her halda sizin lotfonozen maraglandim
done done size saglik arzolairam
رامین
یکشنبه 30 مهر 1391 11:32 ق.ظ
لطفا نظرتا را بفرمایید
kh.nasimi
چهارشنبه 26 مهر 1391 04:37 ب.ظ
sallam
خسته نباشید
از شما در مورد یک چیزی راهنمایی می خواهم

من در دانشگاه محقق اردبیلی
زیست شناسی عمومی می خونم
ترم اولم البته به صورت شبانه

می خواهم یک بار دیگر کنکور بدم
در این مورد از شما راهنمایی می خام
پاسخ محرم آقازاده : سلام
از این موفق بوده و وارد دانشگاه شده اید به شما تبریک عرض می کنم. اگر به رشته ای که پذیرفته شده اید علاقه مندید و توانایی پرداخت پول هم دارید درستان را ادامه بدهید. در غیر این صورت توصیه می کنم هم رشته تان را عوض کنید و هم کاری بکنید که از پرداخت پول معاف شوید. چون به هیچ وجه برای تحصیل پولی موافق نبوده ام-مگر از روی ناچاری یا پولداری.
سرانجام آن که، اگر فکر می کنید وقت دارید و در بار دوم موفق تر خواهید بود درنگ نکنید.
از موفقیت شما در هر حال خوشحال خواهم بود.
آزرائللی
یکشنبه 23 مهر 1391 11:16 ق.ظ
.

مرتضی مجدفر-ین اؤزل پئیغامینا یانیت


منجه، حداد عادل دئییلن کیشی‌نین ائتدییی سیزین ائتدییینیزین یانیندا چوخ گؤزل بیر ایش‌دیر. او عادل دئییلن آدام سیزدن داها آرتیقراق بیزیم فیکریمیزده‌دیر. او بیزی 35 میلیون توروکو، او سایی‌دان بیر آز اویان- بو یانا آذری دئییلن بیر جاناوارکیمی! قبول ائدیر، سیز اوتوز بئش‌میلیون توروکو بیرمیلیون و نئچه نفر او دا تکجه تبریزلی‌ سایا سالیرسینیز.

منجه، آزاجیق اوتانین- آزاجیق قیزارین- آزاجیق شرمنده‌چی‌لیک چکین، چوخ‌دا کی، سیزی تانیییرام، سیزده اوتاناجاق اوز یوخدو ...

سیزین بو یازینینیز کاغیز اوزرینده گیریمه کئچسه‌یدی، آپاریب ماوالدا باریناردیم

.
پاسخ محرم آقازاده : مرتضی مجدفر
به نام خدا
امیدوار بودم که هم میهنانم و همزبانانم در هر سطحی بتوانند همدیگر را بفهمند. نوشته شما را بابت یاددشات آقای مرتضی مجدفر مطالعه کردم. به راستی خجالت کشیدم. از خودم پرسیدم واقعاً دو آذری یا دو ترک یا دو هر چیز دیگر اگر نظر همدیگر را قبول نداشتند باشند باید یک دیگر را لجن مال کنند. دوست عزیز، شاعر، ادیب یا هر صفتی که خود برازندتان می دانید آیا نوشته مرتضی مجدفر مستحق این چنین توپ و تانک بود. دو دشمن این گونه رفتار نمی کنند که شما کردید. شاید شما مرتضی را بیشتر از من می شناسید-شک دارم که این گونه باشد-من هم دست کم 20 سال است که ایشان را از نزدیک می شناسم. هیچ وقت او را نه تبریزی نه اورمی و نه هیچ جایی دیگر به لحاظ نگرش مدنی نیافتم. مرتضی همیشه در فکر زبان ترکی بوده و هست. انتشارات ایشان، دلمشغولی وی و هر چیز دیگر از او نشانی از ترک بودنش دارد نه تبریزی بودنش. در "خوی" مجدفر را خویی می شناسند. در ارومیه همین طور اورمیه ای.
نمی دانم به موقع نوشتن یادداشتتان در چه حالی بودید. به درستی اگر در حال خوش بودید آن گونه نمی اندیشیدید. هر نوشته توانایی آدمی را به تصویر می کشد و تحمل او را. از شما انتظار چنین برافروختنی نبود. به ویژه، برای نشاندن "نیت خیر" حداد بر سر و پست شماری نوشته مرتضی مجدفر. روزی بادا که اندیشه ورزانه بنگارید عزیز همروزگار. تبریز نماد برای ترک¬هاست نه شهر برای آذری ها و ترکان. وقتی در اروپا خودت را معرفی می کنید دو گمان را بیشتر نمی برند یا شما آذربایجانی باشید یا تبریزی. و این به معنای آن نیست که حتماً شما باید تبریزی باشید و قطعاً بارها که برای من خویی چنین گمانی رفته است نه دلخور بودم و نه شکر گذار حداد عادل که در شعرش تبریز را شناسانده است. به هر روی، با هم بودن را بیازماییم اگر بد بود متفرق شدن کاری ندارد.
مرتضی مجدفر
چهارشنبه 19 مهر 1391 11:22 ب.ظ
سلام. مهم بیر مطلب یازمیشام. لطفا اوخویون و اوزونوزه وطیفه بیلسه نیز یایین.
پاسخ محرم آقازاده : مرتضی مجدفر
به نام خدا
امیدوار بودم که هم میهنانم و همزبانانم در هر سطحی بتوانند همدیگر را بفهمند. نوشته شما را بابت یاددشات آقای مرتضی مجدفر مطالعه کردم. به راستی خجالت کشیدم. از خودم پرسیدم واقعاً دو آذری یا دو ترک یا دو هر چیز دیگر اگر نظر همدیگر را قبول نداشتند باشند باید یک دیگر را لجن مال کنند. دوست عزیز، شاعر، ادیب یا هر صفتی که خود برازندتان می دانید آیا نوشته مرتضی مجدفر مستحق این چنین توپ و تانک بود. دو دشمن این گونه رفتار نمی کنند که شما کردید. شاید شما مرتضی را بیشتر از من می شناسید-شک دارم که این گونه باشد-من هم دست کم 20 سال است که ایشان را از نزدیک می شناسم. هیچ وقت او را نه تبریزی نه اورمی و نه هیچ جایی دیگر به لحاظ نگرش مدنی نیافتم. مرتضی همیشه در فکر زبان ترکی بوده و هست. انتشارات ایشان، دلمشغولی وی و هر چیز دیگر از او نشانی از ترک بودنش دارد نه تبریزی بودنش. در "خوی" مجدفر را خویی می شناسند. در ارومیه همین طور اورمیه ای.
نمی دانم به موقع نوشتن یادداشتتان در چه حالی بودید. به درستی اگر در حال خوش بودید آن گونه نمی اندیشیدید. هر نوشته توانایی آدمی را به تصویر می کشد و تحمل او را. از شما انتظار چنین برافروختنی نبود. به ویژه، برای نشاندن "نیت خیر" حداد بر سر و پست شماری نوشته مرتضی مجدفر. روزی بادا که اندیشه ورزانه بنگارید عزیز همروزگار. تبریز نماد برای ترک¬هاست نه شهر برای آذری ها و ترکان. وقتی در اروپا خودت را معرفی می کنید دو گمان را بیشتر نمی برند یا شما آذربایجانی باشید یا تبریزی. و این به معنای آن نیست که حتماً شما باید تبریزی باشید و قطعاً بارها که برای من خویی چنین گمانی رفته است نه دلخور بودم و نه شکر گذار حداد عادل که در شعرش تبریز را شناسانده است. به هر روی، با هم بودن را بیازماییم اگر بد بود متفرق شدن کاری ندارد.
لطفابالبخندکلیک کنید
جمعه 14 مهر 1391 09:44 ب.ظ
درودبرشما
ازمطالب وب وزینتان بهرهمندشدم.
روزجهانی معلم برشمامبارکباد.
مهدی
چهارشنبه 5 مهر 1391 12:06 ق.ظ
باسلام وادب
میلاد ثامن الحجج را تبریک گفته وبرایتان ارزوی سرافرازی در پناه حق را خواستارم
میرزائی
شنبه 1 مهر 1391 11:50 ب.ظ
با سلام خدمت استاد گرامی آقای محرم آقازاده

بسیار خوشحال شدم و دروغ نگویم متعجب شدم که وبلاگ شخصی شما را در اینترنت دیدم، وبلاگ کسی که سال ها کتاب روش تدریسش را بارها خوانده ام و در کلاس اجرا می کنم، نمی دانم چرا تعجب کردم.

به هر حال با همکاری تعدادی از معلمان دلسوزکشور عزیزمان، در اوایل امسال سایتی با عنوان انجمن علمی معلمان ایران یا معلمـ گفت راه اندازی کردم و که تا به حال حدود هزار نفر از همکاران در آن عضو شده اند و مطالب و تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک می گذارند.
می خواهم از شما نیز دعوت کنم به جمع ما بپیوندید و ما را از تجارب و علم تان بی بهره نگذارید.
البته زیر انجمنی با نام روشهای تدریس داریم که اگر افتخار دهید مدیریت این زیر انجمن را به شما تحویل دهیم تا بتوانید بهتر بر مطالب و کاربران مدیریت داشته باشید.

فکر می کنم اگر حتی برای هر هفته یک بار هم در انجمن حاضر شوید، همکاران عضو بتوانند از وجود شما استفاده کنند.

منتظر شما هستیم.
با تشکر
محمدمهدی میرزائی
مدیر سایت معلمـ گفت
www.moallemgoft.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo