تبلیغات
یاددهی و یادگیری - استفاده از گروه های یادگیری در كلاس درس

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

استفاده از گروه های یادگیری در كلاس درس

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:یکشنبه 3 اردیبهشت 1391-10:02 ق.ظ

دکتر محرم آقازاده

معلمان از گروه های كوچك ، معمولاً برای ایده سازی برای بحث در كلاس درس، برای تغیر در روند سخنرانی، یا برای ترغیب دانش آموزان برای صحبت كردن در كلاس استفاده می كنند. كاربرد روش یادگیری از طریق همیاری، بررسی گروه های كوچك متفاوت در كاربری های مختلف یادگیری از طریق همیاری است. در كلاس  درسی كه به صورت منظم و قاعده مند از روش یادگیری از طریق همیاری بهره گیری می شود، معلم باید تكلیف روشن و حساب شده ای را برای دانش آموزان درنظر بگیرد و دستور العمل های خاصی را بریا انجام دادن تكلیف معین شده ارائه دهد.

یادگیری از طریق همیاری چیست؟

یادگیری از طریق همیاری راهبردی است كه دانش آموزان را در قالب گروه های منسجم و پایدار برای كار و تماس با یكدیگر بر می انگیزد. كار گروهی، بخش اصلی تحقق اهداف یادگیری در كلاس های درس است. یادگیری از طریق همیاری، مسئولیت پذیری شخصی را در میان تعاملات گروهی پرورش می دهد. به طوری كه به گفته ی آلیسون كینگ (1993) در یادگیری از طریق همیاری ،  نقش معلم از ً دانای صحنه كلاس به راهنمای عمل، تغیر می یابد.

دانش آموزان اگر چه به صورت گروهی به یادگیری اقدام می كنند، ولی پیشرفت آنان در یادگیری ، به صورت انفرادی سنجیده می شود.

·    یادگیری از طریق همیاری ، دارای نظم و ساخترا است و تمركز اساسی اش بر اطمینان یافتن از رخ دادن یادگیری است. انتخاب و فعال سازی گروه سبب می شود دانش آموزان بنا به دیدگاه ها، توانایی ها، قومیت و نژاد های مختلفی كه دارند، به صورت خلاقانه عمل كنند. واگذار كردن تشكیل گروه به خود دانش آموزان امكان دارد سبب تشكیل گروه های همگن شود، یعنی امكان دارد دانش آموزانی كه گرایش هنری ، علمی، اجتماعی، خانوادگی، طبقه ی اجتماعی و ... خاصی دارند، به گروه های كارآیی گروه ها كاهش یابد و كسب مهارت های اجتماعی به تاخیر افتد و تمركز بر انجام تكلیف محوله تنزل یابد ( كوپر ، 1990). از این روست كه ، توصیه می شود، معلم برای یادگیری از طریق همیاری و به منظور تشكیل گروه ها باید خود راساً وارد عمل شود و گروه های ناهمگنی بسازد. در گروه های ناهمگن، اعضای گروه از زمینه های دانشی ، هنری ، قومی و ... متفاوتی هستند.

·    تعداد اعضای گروه در كلاس درس می تواند بین 4 تا 8 نفر متغیر باشد . این تعداد عضو برای گروه های دانش آموزی است كه تا حدودی توانایی مدیریت زمانی و كلامی را دارند. به دیگر سخن، اگر از نظر پایه های تحصیلی به تعیین اعضای گروه اقدام شود، بهتر است گروه های 4 نفری از پایه ی چهارم و پنجم دبستان به بالا تشكیل شود. برای پایه های اول تا سوم دبستان، كار دو نفری مناسب تر است. گروه هایی با اعضای زیاد، امكان تنوع دیدگاه ها را افزایش می دهد، در حالی كه گروه هایی با اعضای محدود برای تسهیل تعاملات اثر گذارند ( میلیس ، 1993).

·    یادگیری از طریق همیاری یك كلاس درس با ماهیت اجتماعی را پی ریزی می كند، كه در آن دانش آموزان به همبستگی هایی می رسند كه هدف مشتركی را دنبال می كنند و غالباً اعضای گروه در برابر فراگیری محتوای دروس از سوی همدیگر مسئولیت نشان می دهند. كارگروه معمولاً تا زمانی كه همه ی اعضاآ بر محتوای درس تسلط نیابند خاتمه نمی یابد. افزون بر این ، وقتی اعضای گروه در برابر یادگیری همدیگر مسئول اند و تلاش می كنند مطالب را به یكدیگر بیاموزند، یادگیری انفرادی را هم تجربه می كنند. پایداری گروه یا ثبات اعضای گروه بسته به توان همیاری آنان است. اگر گروه ها در كارهایشان پشرفت خوبی نشان می دهند نیاز به تغییر دادن اعضای گروه ها نخواهد بود.

·    یادگیری از طریق همیاری، مهارت های برقراری ارتباط دانش آموزان را می طلبد و آن ها را ارتقاء می دهد. موفقیت گروه به میزان اثر گذاری تعاملات میان اعضای گروه بستگی دارد. پیش از آن كه یادگیری از طریق همیاری آغاز شود، دانش آموزان باید برخی مهارت های مورد نیاز برای تعامل موفق گروهی را بیاموزند، مهارت هایی ، نظیر :

·        تغییر و تفسیر واژگان و جملات برای درك و فهم بهتر

·        ارائه و دریافت بازخورد

·        ایجاد فرصت برای دیگران جهت بیان ایده ها

·        خود داری از مجبور كردن گروه به پذیرش نظرات

·    یادگیری از طریق همیاری ، بین مسئولیت شخصی و گروهی یادگیرندگان ایجاد توازن می كند. هر گروه و هر دانش آموز در درون گروه ، باید كاری برای انجام دادن داشته باشد. به دیگر سخن، هر دانش آموز باید بر درسی كه ارائه می شود ، تسلط یابد و بتواند نمرات مورد قبولی را دریافت كند. نمرات گروه می تواند بخشی از نمرات یادگیرنده را تشكیل دهد و هیچ وقت نمره ی گروه نمی تواند به طور كامل نشان دهنده ی مسئولیت پذیری اصلی یادگیرنده باشد.

مزایای یادگیری از طریق همیاری

افزایش حضور در مدرسه و كلاس درس. با توجه به تعلقی كه اعضای گروه ها به گروه خود دارند، تماس آنان به حضور در مدرسه و كلاس افزایش می یابد.

كسب نمرات بالا:

به دلیل مشاركت فعال در كلاس، عزت نفس دانش آموز ارتقاء می یابد و دركو فهم او از مطالب درسی افزایش می یابد.

مشاركت فعال، عزت نفس بالا، خود اتكایی و .... زمینه ساز كسب نمرات بالا هستند.

پختگی مهارت های برقراری ارتباط:

هر دانش آموز داریا برخی توانمندی های برقراری ارتباط است. مشاركت فعال در كلاس درس، ایده سازی ، بیان نظریات، دفاع از چشم انداز ها و .... سبب تقویت توان برقراری ارتباط در یادگیرنده می شود.

منابع :

1-     Cooper, Jim (1990) Cooperative Learning College Teaching: Tips From The Trenches, The Teaching Professor, 4 (5)

2-     King, Allison (1993), from Sage on The Stage to Guide on The Side, College Teaching. 41 (1).

3-     Millis, Barbara (1993). Cooperative Learning, a Workshop Presented at Dalhousie University.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Buy cialis
شنبه 18 فروردین 1397 12:23 ب.ظ

Amazing many of wonderful data.
generic cialis in vietnam no prescription cialis cheap cialis daily cialis with 2 days delivery we choice free trial of cialis cialis kaufen bankberweisung cialis in sconto cialis para que sirve callus cialis y deporte
Buy cialis online
شنبه 4 فروردین 1397 12:16 ب.ظ

This is nicely said. !
generic cialis in vietnam cialis 05 cialis 5 mg schweiz estudios de cialis genricos india cialis 100mg cost enter site natural cialis buy cialis sample pack cialis side effects preis cialis 20mg schweiz we use it 50 mg cialis dose
Buy cialis online
سه شنبه 29 اسفند 1396 06:29 ب.ظ

You made your position quite effectively!.
generic cialis pill online legalidad de comprar cialis low dose cialis blood pressure cuanto cuesta cialis yaho where cheapest cialis cialis tadalafil online cialis pills buy cheap cialis in uk opinioni cialis generico cialis 5 mg scheda tecnica
How we can increase our height?
شنبه 1 مهر 1396 05:23 ب.ظ
Hey there I am so thrilled I found your site, I really found you by accident, while I was looking on Yahoo for something
else, Anyways I am here now and would just like to say thank you
for a remarkable post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the moment but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time
I will be back to read a great deal more, Please do keep up the excellent work.
How do you get a growth spurt?
دوشنبه 16 مرداد 1396 09:43 ب.ظ
Woah! I'm really loving the template/theme of this site.
It's simple, yet effective. A lot of times
it's very difficult to get that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal.
I must say you have done a superb job with this. In addition, the blog loads super
quick for me on Safari. Outstanding Blog!
foot pain after pregnancy
چهارشنبه 31 خرداد 1396 04:26 ب.ظ
Glad to be one of many visitors on this awful web site :
D.
LeighannTrezise.bravesites.com
سه شنبه 2 خرداد 1396 12:22 ب.ظ
Usually I don't read article on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to check
out and do it! Your writing taste has been amazed me.
Thank you, quite great article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo