تبلیغات
یاددهی و یادگیری - تكلیف شب

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

تكلیف شب

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:سه شنبه 2 خرداد 1391-07:19 ب.ظ

تكلیف شب به مثابه یكی از عناصر آموزش ، همیشه از بحث انگیز ترین موضوعات در حیطه ی آموزش بوده است.

برخی آن را عامل یادگیری بهتر و خلاقیت در دانش آموزان و بعضی دیگر تكلیف را زایل كننده ی وقت فراگیرنده می دانند. در این باره تصمیمات عملی ویژه ای نیز بر اساس نگرش های خاص به تكلیف گرفته می شود. عده ای از  دست اندركاران آموزش ، دستور به حذف آن از برنامه ی  كار مدارس می دهند، و دانش آموز را وادار می كنند كه فقط در حیطه ی مدرسه و كلاس هر كاری دادند، انجام دهد. كسانی از مسئولیانی آموزشی از تمهیدات دیگری استفاده می كنند، برای مثال ، نشریاتی موسوم  به ً پیك  های نوروزی  ً آماده می كنند كه محتوای آن ها سئوال های بر گرفته شده از متن كتاب های درسی اند. مسئولان مذكور شایسته می دانند فراگیرندگان فقط به پرسش هایی كه آنان تهیه كرده اند، پاسخ گویند.

سردرگمی در تعیین تكلیف ، نه فقط دامن گیر مسئولان و پژوهشگران امور آموزش است ، بلكه این موج بیشتر از همه دامن والدین فراگیرندگان را گرفته است.

والدین پیوسته از كم یا زیاد بودن تكالیف فرزندانشان دلگیر و نالان بوده اند. با توجه به مطالبی كه اشاره شد، تعریف تكلیف شب ، بررسی هدف ها ، مزایا و محدودیت ها و دیگر موارد مرتبط با آن الزامی به نظر می رسد.

ً تكلیف به مثابه یك عنصر پایدار فرایند آموزش ، عاملی برای تمرین یادگیری است.  ً

در توجیه تعریف تكلیف ، گفتنی است كه در یاددهی بر اساس قواعدی كه وجود دارد هر معلم برای هر ساعت از یك كلاس درس هدف هایی را انتخاب می كند و خود را ملزم می داند كه در پایان ساعت درسی به آن هدف یا هدف ها برسد. اگر فردی در یك فرایند آموزش به هدف آموزشی تعیین شده دست نیابد، می توان نتیجه گرفت كه آموزش صورت نگرفته است. مراد این است كه در پایان هر درس با هدفی مشخص ، یادگیری اتفاق می افتد . بنا بر این ، تكلیفی كه تعیین می شود هدفی را جز تمرین برای ژرفا دادن به یادگیری نمی تواند دنبال كنند، اگر چه از این راه دانش آموز مسئولیت پذیری ، حسن انجام كار ، پایداری در كار و بسیاری چیزهای دیگر را نیز فرا می گیرد.

هدف از تكلیف شب

تكالیف شب یا تكالیف خانه بسیاری از نیاز های درسی و غیر درسی را برآورده می كنند. آن ها برای فراگیرندگان فرصتی ایجاد می كنند كه در آن :

-        مهارت هایی را تمرین كنند و بر سرعت و دقت خود بیفزایند.

-        بخوانند، توجهی ژرف به موضوع نشان دهند و آن چه را كه فراگرفته اند به شكل چكیده ارائه دهند.

-        مسئولیت بپذیرند و در انجام دادن كارها محاسبه گر باشند.

-        با مدیریت زمان انس گیرند.

یادآوری این موضوع الزامی است كه هیچ یك از هدف های بالا به تحقق نخواهد پیوست مگر ، معلم تكالیف انجام داده شده را به درستی وارسی كند و بازخورد های فوری از نتیجه ی عمل فراگیرنده به وی ارائه دهد.

انواع تكالیف شب

دامنه ی مورد نیاز برای تعیین تكلیف خانه نا محدود است، ولی معلم با توجه به هدف های درس دامنه آن را محدود تر می كند. دامنه ی آزادی عمل در تعیین تكلیف را می توان از امكانات مداد كاغذ تا شرایط واقعی كار فرض كرد در هر صورت ، آن باید ناظر بر حل  یك مسئله باشد، اگر مسئله با دشواری خاصی در بین نباشد، تعیین تكلیف الزامی نیست. لازم است پیش از آن كه فراگیرنده تكلیف را انجام دهد ف آگاهی كافی در زمینه ی كار به او داده شود. هم چنین هنگام تحویل گرفتن تكلیف ، باید به فراگیرنده توضیحات مورد نیاز ارائه شود. بی شك اگر این عمل انجام نگیرد، تعیین تكلیف و پس گرفتن آن از فراگیرنده بی معنی خواهد بود. الزامی از تكلیف شب عبارتند از تشخیص دادن مسئله ، تعریف كردن مسئله ف حل مسایل ، ارزشیابی راه حل ها ، نوشتن گزارش ، بازنگری  پیشینه و روش های انجام دادن كار و ....

فواید و محدودیت های تعیین تكلیف

فواید :

1-    تكالیف معمولاً به شكل انفرادی انجام داده می شوند

2-    آن ها تحت شرایطی انجام داده می شوند كه اتكا به خود و استقلال اساسی كار است

3-    آن ها به دانش آموزان فرصت می دهند تا با سرعت خاص خود پیش بروند

4-    آن ها زمینه  را برای محول كردن كار از سوی معلمان ایجاد می كنند.

محدودیت ها:

1-    زمان بیشتری بین انجام دادن كار و آگاهی چگونگی انجام كار هست

2-    در انجام دادن تكالیف جز مهارت و دانش فراگیرنده عوامل دیگری نیز دخیل اند :

3-    تكلیف زمانی انجام می شود كه دانش آموز خسته است با اشتیاقی برای كاركردن ندارد.

4-    آن زمان استراحت و آرامش فراگیرنده را محدود كرده و یا از بین می برد.

برنامه ریزی برای تعیین تكلیف شب

تكالیف شب باید به سبب حساسیتی كه دارند ، به دقت برنامه ریزی و سازماندهی می شوند. برای كسب موفقیت در بهره گیر ی بهینه از تعیین تكلیف خانه، باید به مواردی كه به ترتیب در زیر می آیند، توجه كرد:

1-    تكلیف مربوط به بخش اصلی درس باشد

2-    هدف از تكلیف به روشنی تعریف شود و دستورات لازم برای انجام دادن آن ارائه شود.

3-    محدوده ی عملكرد برای فراگیرنده مشخص شود

4-    تكلیف به گونه ای تنظیم شود كه بدون یاری دیگران انجام شود

5-    تكلیف باید پس از آماده شدن به معلم تحویل داده شود. معلم نیز موظف است پس از بررسی كار نظرش را اعلام دارد.

اگر دانش آموزی در انجام دادن تكلیف ویژه ای دچار دشواری شد، لازم است معلم تكلیف مشابه تكلیف پیشین را برای كارهای آینده فراگیرنده در نظر بگیرد.

در پایان گفتنی است ، همان ونه كه برنامه ریزی از نقطه نظر معلم مهم است، به همان نحو برای فراگیرنده نیز دارای اهمیت  می باشد، بنا بر این ، غیر منطقی است اگر از فراگیرندگان خواست تكلیفی كه امروز تعیین می شود حتماً برای روز بعد آماده كنند، زیرا ممكن است او برای عصر یا شب آن روز برنامه ی خاصی داشته باشد، بیشتر متخصصین آموزشی اتفاق نظر دارند كه تكیف باید به گونه ای تنظیم شود كه فرصت انجام دادن آن باشد.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
http://mahaxay23.blog.fc2.com/blog-entry-42.html
چهارشنبه 18 مرداد 1396 04:17 ب.ظ
Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo