تبلیغات
یاددهی و یادگیری - نیاز به نظریه برنامه درسی از دیدگاه مك نیل

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

نیاز به نظریه برنامه درسی از دیدگاه مك نیل

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:شنبه 2 اردیبهشت 1391-10:29 ب.ظ

نیاز به نظریه برنامه درسی از دیدگاه مك نیل

دکتر محرم آقازاده

بین سال های 1960 تا 1969 طبق ارزیابی جان گودلد به دانش ما درباره ی نحوه ی استخراج مقاصد آموزش و پرورش چیز زیادی افزوده نشد . الیزابت و گئورگی ماسیا و سایرین تلاش كردند نظریه هایی را از خارج از رشته تعلیم و تربیت اقتباس كرده و به مفهوم سازی پدیده های مربوط به برنامه درسی بپردازند. یكی از پیامد های این دسته از تلاش ها ، شكل گیری چهارنوع نظریه برنامه درسی است.

 نظریه برنامه درسی رسمی

كه دربرگیرنده ی نظریه پردازی معطوف به ساختار دیسیپلین هایی است كه برنامه درسی را بر می سازند. الیزابت ماسی این نوع نظریه پردازی را كار فیلسوفان ومتخصصان دیسیپلین ها می دادند.

نظریه برنامه درسی ارزشی

مربوط به تأمل درباره ی ابزارهای مناسب برا ی تحقق اهداف ارزشمند و ارایه ی محتوای برازنده برای برنامه درسی است.

نظریه رخدادی

شباهت بسیار زیادی به نظریه علمی دارد، نظریه ای كه تلاش است پیش بینی كند تحت شرایط معین چه چیزی رخ می دهد یا می تواند رخ دهد.

نظریه عمل شناختی/ كنش شناختی

تأملی است درباره ی ابزارهای مناسب برای حصول آنچه ارزشمند تلقی شده است.

نظریه عمل شناختی، مبانی نظری تعیین خط مشی برنامه درسی ، تصمیم برای اقتباس برخی اهداف و روش را شكل می دهد.

در عین حال ژوزف شواب بیان می كند كه ، جستجوی نظری در رشته برنامه درسی مناسب نیست. او بر آن است كه به جای جستجوی نظری ، باید به طور مستقیم برنامه درسی را مطالعه كرد، این كه ، برنامه درسی چیست به چگونه مسیر خود را می یابد؟ و چگونه بر دانش آموزان ومعلمان اثر می گذارد ( شواب ، 1970)

موقعیت كنونی نظریه برنامه درسی

نظریه برنامه درسی، سوگیری های عمده ی برنامه درسی را همسو و هماهنگ می سازد. در میان نظریه های بسیار مهم ، برای كسانی كه دارای رویكرد آكادمیك هستند ، دانش آكادمیكی كه از سوی محققان یك حوزه گفتمانی با نگاه اجتماعی ساخته می شود، قرار دارد. و این كه ، یادگیری اثربخش مستلزم ساخت فعال دانش است. اگر اقتدار آكادمیك محصول مفروضات مشترك و اندیشیدن درباره ی پیامدهای آن ها است، پس دانش آموزان باید در فرهنگ های آكادمیك خاصی مشاركت ورزند، گفتمان مباحث را بیاموزند، و دانش را از آنچه در كتاب های درسی می آید و معلمان بیان می كنند جدا دانسته و رویكرد معنا سازی و استدلال انفرادی را پیشه ی خود سازند. امروز ، توصیه های این نظریه برنامه درسی ، در كانون اصلی توجهات قرار دارد.

كسانی  كه سوگیری انسان گرایانه دارند، نظریه های زیادی اتكاء كردن و عمل بر مبنای آن ها دارند. نظریه فمینیستی ای وجود دارد كه به آگاهی نسبت به نقش هیجانات ، روابط انسانی و شفقت دركسب معرفت تأكید می ورزد. با استفاده از این نظریه ، پژوهشگران فمینیست به تئاتر، تاریخ ، زندگی نامه نگاری و مواردی نظیر این ها می پردازند تا به نحوی بتوانند خودشان را به آنچه در جستجوی دانستن و فهم آنند پیوند دهند. معلمان از نظریه پدیدار شناختی برای فهم روابط خود و دانش آموزان استفاده می كنند. آنان سئوالاتی از این دست دارند:  ً چه كار دارم می كنم  ؟ً  (توصیف )،  ً چرا مجبور بودم این گونه تصمیم بگیرم ؟  ً  و معنای آن چه انجام می دهم چیست ؟ ً  ( آگاهاندن )،  ً چه نیروهایی براین تصمیم تءثیر گذاشتند ؟  ً  ( مقابله )،  ً چگونه به شیوه ای متفاوت می توانم به انجامش بپردازم  ؟ ً  ( كنش ). انسان گرایان دلمشغول ارتباط بین نظریه عمل هستند. آنان كار برد سنتی نظریه را كه ، در واقع به مثابه چوب كنترلی كه صاحبان قدرت سیاسی در اختیار دارند محكوم می سازند . انسان گرایان ترجیح می دهند تفاوت های میان نظریه و عمل را در یابند و راهی برای محدودیت زدایی از هر دو بگشایند.

باز سازی گرایان اجتماعی كه با نام نظریه پردازان اقتصادی معرفی می گردند در تلاشند خود را زا زندان نظریه های جبرگرایانه رها سازند. نظریه های جبر گرایانه ناگزیری یا گریز ناپذیری بی عدالتی در جامعه سرمایه داری را پیش بینی می كنند و در آن برنامه درسی در باز تولید فرهنگی مشاركت می كند. نشانه هایی از نظریه های انتقادی امید وار كننده در آثار هنری ژیرو یافت می شود. ژیرو در امكان ایجاد فرصت های جدید در مدرسه تاكید می ورزد ( مك نیل ، 2006 ، ص . 327 )

 

McNeil, J. D. (2006). Contemporary Curriculum in thought and Action (6th ed.). Los Angeles: John Wiley Inc.

 

Schwab, J. J. (1970). The Practical: A language for curriculum, Washington DC: National Education Association.

 

Shapiro, S. B. (1978). The destruction Values of Humanistic Educations,  Journal of Humanistic Education and Development, 24, no. 3. pp. 155-170




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Milagros
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:21 ب.ظ
Its such as you learn my mind! You seem to understand
a lot approximately this, like you wrote the
book in it or something. I feel that you simply could do with some percent to pressure the message home a little bit, however other
than that, that is fantastic blog. A fantastic read. I'll certainly be back.
http://testi007.mihanblog.com/
شنبه 10 تیر 1396 12:24 ق.ظ
Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren't loading properly.

I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.
Augusta
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:30 ق.ظ
For most recent information you have to pay a visit world wide web and on world-wide-web I
found this web page as a best website for most recent updates.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo