تبلیغات
یاددهی و یادگیری - نقش تسهیلی تصاویر در ادراك نوشتار ‏

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

نقش تسهیلی تصاویر در ادراك نوشتار ‏

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391-10:34 ق.ظ

ضرب المثل چینی: ً ارزش یك تصویر برابر ده هزار واژه است. ً

مقدمه

 زمانی كه حرف و كلام وجود نداشت، تصاویر و اشكال، پیام انسان ها را به یكدیگر منتقل می كردند. در ایران قدیم از تصاویر برای بیان و آموزش داستان و شعر استفاده ی زیادی می شد. از آن جمله می توان از پرده های نقاشی برای نقالی و تعزیه اسم برد. مكتب دارها، به سبب علاقه ی وافر كودكان به تصاویر، برای انتقال پیام های خود به دانش آموزان از كارت های معروف به  ً عیدی ً استفاده می كردند. هم چنین، مانی نقاش، برای تبلیغ آیین نو خویش ً ارژنگ  ً را با تصاویر ، زیبا آراسته كرد تا اثر ژرفی بر گروندگان بگذارد. بنابراین، با توجه به كاربردهای نقاشی و تصویر از زمان پیدایی حیات انسانی می توان گفت كه تصویر اثر سحر آمیزی بر انسان ها داشته است.

وارژالاوتر  1 ، ایمان دارد كه كودكان در سنین پایین ( حتی پیش از دبستان ) قادرند تصاویر انتزاعی را درك كنند، به شرط آن كه تصویر هابا شیوه های تخیل كودكانه ی آن ها نزدیك باشد. تجربه ی او با كودكان در  ً كارگاه كودكان  ً در مركز ژرژ پمپیدو 2  ، درپاریس نشان داد كه كودكان قادرند زبان رمزی و انتزاعی هنرمند را درك كنند و از آن لذت ببرند. تصویری كه پدید می آید، باید توانایی آن گونه پذیرشی را داشته باشد كه بیننده و تصویر در هم آمیزند.  درحالی كه هر یك هویت خاص خود را دارند و یكدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند، هستی یگانه گردند.

چراكودك از تصویر و كلام لذت می برد و چرا یك باره از آن ها تنفر پیدا می كند؟ كودك تصویر یا كلام را می پذیرد، ولی پس از اندكی آن را كنار می گذارد. به عبارت دیگر، باآن نمی تواند دمساز شود و نمی تواند با آن زندگی كند. این جا نقطه ای است كه تصویر گر یا نویسنده شكست می خورد. تصویر و كلام در برابر مخاطب گذاشته می شود و او آن را می بیند، ولی گزینشش نمی كند یا آن ها را بر می گزیند، اما درك نمی كند. اگر از مخاطبی به عنوان یك آزمایش گر بخواهید برداشت خود را از تصویر باز بگوید، كوچك ترین بیانی برای آن نمی یابد. نكته كجاست ؟ دلیل این است كه تصویر گنگ است و كلام نارساست. چراكودك نخست تصویر را پذیرفته بود؟  برای این كه رنگ و لعاب تصویر ، و اغوای كلام او را فریفته بود، اما با او همدلی نكرده بود یعنی مخاطب نتوانسته بود در ژرفای تصویر و كلام نفوذ كند.

تجربه ی هر تصویر حاصل یك رشته فعل و انفعالات میان نیروهای عادی بیرونی و نیروهای درونی شخص است، زیرا نیروهای درونی شخص، نیروهایی رادر تناسب با خود، تغییر شكل، نظم و صورت می دهد. نیروهای بیرونی منابع نورانی اند كه چشم را بمباران می كنند و تغییراتی روی شبكیه  به وجود می آورند. نیروهای درونی گرایش پویای شخص را به ترمیم تعادل پس از هر مداخله ای بیرونی شكل می دهند و به این ترتیب ، نظام وی را در شرایط ثبات نسبی نگه می دارد.

آلبرت باندورا 3  ، قدرت یادگیری از طریق مشاهده را به اثبات رسانده است. او بر این باور است كه كودكان، گذشته از تقویت مثبت و منفی ، با مشاهده، به تقلید ونقش پذیری می پردازند. تقلید در انسان جنبه های متفاوتی به خود می گیرد. زمانی تقلید، صور عمومی یا نقش های عمومی را در بر می گیرد و زمانی جنبه ی درونی پیدا می كند. بدین معنا كه كودك پس از خواندن و ملاحظه ی نمودهای بصری به نقش پذیری می پردازد.

در نقد تصویر سازی دیداری اظهار می شود كه ذخیره سازی اطلاعات به صورت تصویر به ظرفیت انباره ی مغزی می افزاید. هم چنین به ً گیرنده  ای ً در مغز برای فراخوانی یا آماده سازی تصاویر نیاز است. نظریه پردازان رمز گذاری دیداری می گویند: رمزهای ذخیره شده عین تصاویر نیستند، بلكه بیشتر بازنمایی های قیاسی یا خاطرات قیاسی به شمار می آیند.

باید به این امر توجه داشت كه اطلاعات تصویری یا كلامی به چه صورت در فرآیند ذهنی شناختی مخاطب وارد می شود. آیا فرآیند محرك پاسخی است یا از یك فرآیند شناختی پیروی می كند؟ می توان به جرأت گفت كه اگر چه ین تصویر و گیرنده ی آن یك واقعه ی محرك پاسخی روی می دهد، آن چه فرد را بر می انگیزد تا تصویر و كلام را درونی كند و آن را به هنجار شخصی تبدیل سازد، جریان محرك پاسخی نیست بلكه فرآیند های شناختی است كه انگیزش لازم را برای پذیرش پیام پدید می آورد.

آن چه از مطالعه ی ادبیات مربوط به تصویر گری برای كودكان بر می آید، تصوری بودن مواد، كودكان را بیش از هرچیز دیگری برانگیخته می سازد.

ً شپارد  ً4  با انجام دادن آزمایش هایی روشن كرد كه آزمودنی ها پس از دو ساعت با 7/99% ، صحت تصاویری را كه دیده بودند، بازشناسی كردند. استندینگ 50  برآوردكردكه از مجموعه یك میلیون تصویری كه ممكن استآزمودنی ها ببینند، پس از گذشت دو سال می توانند 75% از آن ها را در حافظه ی خود نگه دارند.

در پژوهشی از 116 دانش آموز پنجم ابتدایی و اول راهنمایی ، برای سنجش مقدار اثر گذاری تصویر بر استنباط كودكان از كلام استفاده شد. مواد مورد نظر در پژوهش 15 تصویر همراه با 15 متن 150 تا 200 كلمه ای بود. به دانش آموزان شركت كننده در پژوهش در هر شرایط آزمایشی 25 سئوال استنباطی داده شد . نتایج حاصل از پژوهش نشان داد كه استنباط آزمودنی ها از  ً تصاویر  ً و  ًتصویر با نوشته  ً بیشتر و بهتر از  ً نوشته به تنهایی ً بود.

درمطالعه ی دیگری تلاش شد میزان حساسیت به محرك های تصویری در افراد سنجیده شود.  ً با هر یك6  ً و  ً ویت لینگر  ً7 برای اندازه گیری میزان حساسیت به تصویر از یك گروه آزمودنی كه فارغ التحصیل دبیرستان بودند، خواستند اسامی همكلاسی هایشان را با عكس های آنان جور كنند. آزمودنی ها با 90%  صحت توانستند ازعهده ی این كار بر آیند.

زیرنویس ها :

 

 

1.      Varja Lavter

2.      Georges Pompidou

3.      Albert Bondura

4.      Shepard

5.      Standing

6.      Bahrik

7.      Wittlinger




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
std testing price
چهارشنبه 17 آبان 1396 10:51 ب.ظ
اینها در واقع نظرات فوق العاده در مورد وبلاگ نویسی هستند.
شما در اینجا برخی از عوامل دلسرد کننده را لمس کرده اید. هر چی رو به عقب برگردونی
Winnie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:45 ق.ظ
I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you
create this website yourself or did you hire someone to
do it for you? Plz answer back as I'm looking to create my own blog
and would like to know where u got this from. many thanks
دكتر مهری بهرام بیگی
شنبه 28 دی 1392 10:19 ق.ظ
لطفا منابعی كه در زمینه نقش تسهیل كننده تصویر بر متن دارید به بنده معرفی كنید به دنبال تحقیقاتی هستم كه در ایران روی این مساله شده است آیا آمار و ارقامی بر تاثیر تصاویر بر نوشتار وجود دارد ممنون می شوم راهنمایی كنید لطفا منابع را ذكر كنید كار تحقیقی است و از شما یا هر كسی كه در این زمینه كار كرده نام برده خواهد شد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo