تبلیغات
یاددهی و یادگیری - یادگیری چند بعد دارد؟

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

یادگیری چند بعد دارد؟

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391-11:28 ق.ظ

اشاره :

پژوهشگران علوم روانشناسی، به ویژه روانشناسان یادگیری، یافته های بسیار چشمگیر و حیرت انگیزی را در باره ی یادگیری گزارش می كنند. هر یك از یافته ها با وجود آن كه نشان دهنده ی رهنمود های اثر بخش برای سازماندهی فعالیت های یادگیری اند در عین حال نشانگر پیچیدگی فعالیت یادگیری مهم هست. به هر روی، هر اندازه در این زمینه كوشش شود چشم اندازهای روشن­تری در پیشاپیش دیدگان آموزشگران گشوده می شود تا بتوانند سنجیده­تر عمل كنند. در نوشته ی حاضر، منظور از ابعاد یادگیری، بیان می­شود و ابعاد پنجگانه­ی یادگیری تشریح می گردد.

ابعاد یادگیری الگوی جامعی است كه از آن چه پژوهشگران و نظریه پردازان درباره ی یادگیری می دانند و از آن برای تعریف فرآیند یادگیری بهره می گیرند، استفاده می كند. پیش فرض آن است كه پنج نوع تفكر وجود دارد كه ما آن ها را ابعاد یادگیری می نامیم. و اساس یادگیر ی موفق اند.

چارچوب ابعاد یادگیری به شما یاری خواهد كرد:

·        تاكید بر یادگیری را پی گیری كنید.

·        فرایند یادگیری را مطالعه كنید.

·        برنامه ی درسی ، آموزش و سنجش را طرح ریزی كنید كه پنج جنبه ی حیاتی یادگیری را پوشش دهد.

اكنون، ابعاد پنجگانه یادگیری را مرور می كنیم:

بعد اول : نگرش ها وادراكات

نگرش ها و ادراكات، توانایی یادگیرندگان را در فراگیری تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال ،اگر یادگیرندگان، كلاس را محیطی نا ایمن و مختل تصور كنند، به احتمال زیاد به میزان بسیار اندك در آن كلاس به فراگیری می پردازند. هم چنین ، اگر یادگیرندگان به تكلیف كلاسی ، نگرش منفی داشته باشند، محتملاً برای انجام آن تلاش كمتری خواهند كرد. پس ، یكی از كلید های آموزش اثر گذار ، كمك به یادگیرندگان برای كسب نگرش ها و ادراكات مثبت در باره ی كلاس و یادگیری است.

بعد دوم: اكتساب و درهم تنیدن دانش

از جنبه های كلیدی دیگر در یادگیری ، كمك به یادگیرندگان در اكتساب و در هم تنیدن دانش جدید است. وقتی كه یادگیرندگان در حال یادگیری اطلاعات جدید اند، آنان باید برای ایجاد ارتباط بین دانش جدید و پیش دانسته ها، سازماندهی اطلاعات و هم تبدیل دانش جدید به مثابه بخشی از اطلاعات حافظه ی بلند مدت یاری شوند. آن گاه كه ، یادگیرندگان فرآیند ها و مهارت های نوینی را می آموزند، آنان باید به یادگیری الگو ( یا مجموعه ای از گام ها ) بپردازند، سپس مهارت و فرآیند را برای كار آ و اثر بخش كردنشان شكل دهندو سرانجام، به درونی كردن یا تمرین مهارت یا فرایند اقدام كنند تا آن هارا به راحتی انجام دهند.

بعد سوم: بسط و اصلاح دانش

یادگیری با كسب و درهم تنیدن دانش پایان نمی یابد. یادگیرندگان از طریق فرایند بسط و اصلاح دانش به درك و فهم ژرف تر می رسند ( برای مثال ، از طریق تمیز نكته های جدید، روشن سازی گژ فهمی ها و نتیجه گیری ). آنان به صورت موشكافانه به استفاده از فرآیند های استدلالی به تجزیه وتحلیل فراگرفته هایشان می پردازند، كه این امر به بسط و اصلاح اطلاعات كمك می كند.

برخی فرآیند های استدلالی كه یادگیرندگان برای بسطو اصلاح دانش به كار می گیرند به ترتیب در زیر آمده است :

·        مقایسه

·        طبقه بندی

·        انتزاع

·        استدلال قیاسی

·        استدلال استقرایی

·        تحلیل خطاها

·        تحلیل چشم اندازها

بعد چهارم: استفاده معنا دار از دانش

زمانی، یادگیری  بسیار اثر گذار رخ می دهد كه از دانش برای انجام دادن كارهای معنا دار استفاده كنیم. برای مثال، امكان دارد درباره ی میكروسكوپ ها ابتدا از صحبت با یك دوست یا خواندن مقاله ای از مجله ای، چیزی یاد بگیریم.

بره هر روی ، آن گاه واقعاً درباره ی آن چیزی می آموزیم كه اقدام به خرید یك میكروسكوپ بكنیم. ایجاد اطمینان و مطمئن بودن از این كه فرصتی برای كاربرد معنا دار دانش برای یادگیرندگان در نظر گرفته شده، بخش مهم و معنا داری از طراحی یك واحد آموزشی است. در الگوی ابعاد یادگیری ، شش عنصر فرآیندی هست كه برای ترغیب استفاده معنادار از دانش قابل بهره گیری اند:

·        تصمیم گیری

·        حل مسئله

·        ابداع

·        كاوش تجربی

·        جست وجو

·        تجزیه و تحلیل سیستم ها

بعد پنجم: عادت های ذهنی 

یادگیرندگان بسیار موفق، كسانی هستند كه عادت های ذهنی قدرت مندی پرورش داده اند.

عادت های ذهنی قدرت مند یادگیرندگان را در تفكر انتقادی ، تفكر خلاق و نظم دهی رفتار كمك می كند. عادت های ذهنی مورد نظر به ترتیب زیراند:

تفكر انتقادی

·        درست بودن و درستی طلبی

·        واضح بودن و وضوح طلبی

·        آزاد اندیشی

·        مهار مجبور بودن

·        گرفتن پست، آن گاه كه شرایط تضمین كننده است.

·        واكنش مناسب و احساسات و سطح دانش دیگران

تفكر خلاق

·        پافشاری

·        ازمیان برداشتن محدودیت های دانشی و مهارتی

·        ایجاد، باور و حفظ استانداردهای ارزشیابی شخصی

·        ایجاد شیوه های نوین نگرش به یك موقعیت خارج از استانداردهای معمول

تفكر خود نظم جو

·        پایش و بازنگری تفكر خود

·        طرح ریزی مناسب

·        شناسایی و استفاده از منابع ضروری

·        واكنش مناسب نسبت به بازخورد

·        ارزشیابی اثر بخشی كنش های شخصی 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
http://dwight4rivers8.jimdo.com/
چهارشنبه 18 مرداد 1396 02:43 ب.ظ
I know this website gives quality depending content and other material, is there any other website which offers such stuff
in quality?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo