تبلیغات
یاددهی و یادگیری - هنر گوش دادن ‏

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

هنر گوش دادن ‏

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391-02:45 ب.ظ

دکتر محرم آقازاده

دلیل آن­كه دو گوش و یك دهان داریم،

                                                         بسیار شنیدن و كم گفتن است.

 درارتباطات آزاد فرض می شود كه شخصی كه پیامی را می فرستدة خود را به دقت و به صحت می شناسد و شنونده رابرای دریافت اطلاعات آماده می سازد. گوش دادن نشانه ی توجه است. اما برخی افراد شنونده های خوبی نیستند. بعضی موانع ارتباطی شناخته شده، عبارت اند از:

1.      ارائه ی اطلاعات بسیار زیاد در یك نشست (یعنی ایجاد بار زیاد اطلاعاتی)،

2.      عدم اطمینان وجرأت،

3.      آماده سازی اطلاعات برپایه ی برداشت های شخصی،

4.      گوش دادن گزینشی.

ارائه ی اطلاعات زیاد در یك نشست

مقداراطلاعاتی كه شخص می تواند جذب و دریافت كند، محدود است. اگر اطلاعات زیادی به شخص منتقل كنیم سبب كسالت او خواهیم شد.

كسی كه اطلاعات فراوانی را به فردی در یك زمان ارائه می دهد، انرژی وز مان او را تباه می سازد. زیرا، شنونده فقط مقدار اندكی از اطلاعات را جذب می كند. اگر با هیجان یا عصبی صحبت كنیدو بحث یك نفر را بر دیگری ترجیح دهید، از میزان اثر بیانات كاسته خواهد شد.

اگر می خواهید دیگران متقاعد به انجام چیزی كنید، بهترین توصیه آن است كه اندكی زمان آزاد بدهید سپس ایده های خود را به تدریج معرفی كنید.

عدم اطمینان و جرأت

كسانی كه احساس می كنند امنیت خاطر ندارند، شنوندگان بسیار بدی هستند. تصور كنید دعوت رسمی دارید تا در گشایش یك سمینار شركت كنید و عده ی بسیار كمی از افراد دعوت شده را می شناسید. در این موقعیت افرادی معرفی می شوند كه شما در ضمن سخنرانی افتتاحیه باید نامی از آنان ببرید. بنا بر این باید اسامی افراد را بشنوید و به یاد بسپارید. زیاد بودن اسامی سبب تشویش خاطر می شود و آرامش را از بین می برد . بنا براین ، توصیه می شود در فضای سخنرانی وجلسات آرامش خاصی برقرار كرد تا افراد برای خوب شنیدن آماده شوند.

پژوهشی كه متخصص ارتباطات امریكایی، آلبرت مهرابیان انجام داد، روشن كرد كه وقتی ما برای بار نخست با كسی ملاقات می كنیم، 55 درصد به زبان بدنی، 38 درصد به صدا، و فقط 7 درصد به گفته های اصلی او توجه نشان می دهیم. بنا براین ، می توان مقاصد خود را همراه با عناصر توجه برانگیزه اشاره شده همراه ساخت و به میزان انتقال اطلاعات و توجه افراد به هدف نهایی صحبت ها افزود.

آماده سازی اطلاعات بر پایه ی برداشت های شخصی

در جامعه ای كه آكنده از رقابت است، بحث ها به جدال های تلخ درباره این كه حق با چه كسی است، می انجامد. كسی كه بیش از هر كس صحبت می كند، به احتمال زیاد در این جنگ كلامی پیروز می شود و راهبرد او الزاماً بهترین راهبرد شناخته می شود.

زمانی كه افراد با یكدیگر درباره ی تفاوت دیدگاه هایشان بحث می كنند، بیشتر اختلاف را بروز می دهند، زیرا آنان سعی می كنند بر پایه ی برداشت های خود عمل كنند و هم زمان با هم سخن می گویند . لازم است، برای پرهیز از كژ فهمی اجازه دهید طرف مقابل حرف هایش را بزند بی آن كه ایرادات شما را بشنود.

در تلویزیون می بینید كه اعضای احزاب دعوت شده برای مصاحبه به جای پاسخ گویی به سئوالات، موضع خود را شرح می دهند. زمانی كه مصاحبه كننده به عناصر صحبت ها و واكنش های آنان اشاره می كند، آنان به او گوش نمی دهند، فقط تلاش می كنند آتش دیدگاه خود را شعله ور تر كنند. آ‹ان معمولاً در توضیحات خود به حاشیه می روند. این اعمال امكان دارد یك فن اساسی برای بقا باشد، ولی در محیط های كار چنین نیست. در محیط كار، بهترین مدیر آن است كه اجازه دهد كاركنان آزادانه صحبت كنندو پس از شنیدن همه ی گفته ها دست به راهنمایی و تصمیم گیری بزند.

گوش دادن گزینشی

توانایی شنیدن با انتظارات افراد هم ارتباط دارد. یك فرد زمانی اقدام به شنیدن فعال می كند كه فكر می كند، آن چه می شوند جالب، مهم و مفید است. او اغلب تصور می كند كه آن چه در باره ی چیزی گفته می شود خسته كننده است و ولی بیش از آن آگاهی دارد. به هر روی، هر یك از ما دست به گوش دادن گزینشی می زنیم، زیرا همه ی گفته های سخنران مفید نبوده وگاه آزارنده اند و برخی مواقع سخنرانان حاشیه روی دارند.

منبع

Hageman, G. (1992) the motivation manual, Hants, Gower Publishing Company Limited, pp. 85-87




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo