تبلیغات
یاددهی و یادگیری - مدیریت برنامه درسی: از متن تا متن

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

مدیریت برنامه درسی: از متن تا متن

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:یکشنبه 10 اردیبهشت 1391-12:49 ق.ظ

دکتر محرم آقازاده

برنامه­درسی به هر چیزی تعریف شود، سرانجام تربیت را به تصویر می­کشد. به دیگر سخن، برنامه درسی، امکانی است که بر آن پایه هر کشوری می­گوید، کیست. با این دید می­توان گفت، برنامه درسی بازنمایی کیستی ملّی است. بنا بر این، اگر کسی بخواهد کشوری یا ملّتی را بشناسد بهترین رسانه­ای که می­تواند برگزیند، برنامه درسی آن کشور است. ممکن است، نقدی از این دست پیش­آید که، چونان کاری نه معقول و نه قابل حصول است. چنین نقدی را باید پذیرفت، به درستی نمی­توان برای شناخت ملّتی، برنامه درسی آن را خواند. ولی با پذیرش دیدگاه­هایی چون دیدگاه هرمنوتیکی می­توان برنامه درسی را خواند؛ و به درستی خواندن برنامه­درسی یک الزام است. برنامه خوانی و خوانشی از این دست از برنامه درسی مستلزم گونه­ای تلقی است؛ و آن تلقی جامعه به مثابه متن[1] است. برنامه درسی در متن[2] معنا می­شود، از متن[3] بر می­آید و متن[4] را بر هم می­زند یا بر می­سازد.

در این جا منظور از متن، متن اولی است؛ یعنی تلقی جامعه به مثابه متن. جامعه به مثابه متن چه متنی است؟ این سؤال فقط یک جواب تک واژه­ای دارد و آن همانا پیامد[5] است. در خوانش متن جامعه باید از معلول به سوی علت رفت. نمودی که از هر ملّتی می­بینم بازنمودی از برنامه درسیِ آنست. باید رفتار مردمان جوامع را خواند، تحلیل کرد و معنا کرد. اگر در این کوشش به درکی دست یافتیم گویا برنامه درسی ملّتی را فهمیده­ایم.

ممکن است، گفته شود که بیانیه طرح شده نابجاست؛ و ایراد وارد شود، "مگر می­شود رفتارهای مردمان جوامع را بازنمود برنامه درسی یا پیامد برنامه درسی انگاشت!؟" این ایراد را می­توان پذیرفت و نپذیرفت. رفتارهای مردمان جامعه را می­توان پیامد برنامه درسی دانست، اگر برنامه درسی برآمده از متن[6] باشد. برنامه­درسی مبتنی بر متن جامعه مبتنی بر فرهنگ است؛ و فرهنگ چیزی جز از زیسته­های ارزشی، دینی، آرمانی، میراثی، هنر، فناوری و ...نیست.

و می­توان برداشت بیان شده را نپذیرفت، اگر برنامه درسی را نماینده جامعه ندانیم. برنامه درسی که از متن، نیامده است به متن بر نمی­گردد. کدام برنامه درسی نماینده جامعه نیست، برنامه­های درسی مبتنی بر قرائت­های خارج از متن، نماینده جامعه نیستند. برنامه های درسی مصلحت­جو، نمایند متن نیستند. بنابر این، می­توان جامعه­ای را مفروض داشت که مردمان آن در مدارس و دانشگاه­ها برنامه درسی­ای را تحصیل می­کنند که در بهترین شرایط، برنامه­های­درسی مصلحت­جو یا مصلحت­جوی بیگانه پرست هستند. کشورهایی که نظام­های حکومتی توتالیتر/تمامیت­خواه دارند، چنین برنامه­های درسی­ای را اختیار می­کنند. برای مثال، این کشورها قواعد دموکراسی را که آزادی­هایی را برای مردم در نظر می­گیرند، وارد برنامه درسیشان نمی­کنند، و حتی در گزینش نوع فناوری، آن چه را که به مذاقشان خوش نمی­آید بر نمی­گزینند.

  بر وفق آنچه بیان شد، دو گونه مدیریت برنامه درسی می توان در نظر آورد: مدیریت دستوری-تجویزی، و مدیریت کاریزماتیک-مشارکتی. مدیریت برنامه درسی دستوری-تجویزی، گونه­ای از مدیریت است که آن را مقاوم در بابر معلم، مدیر، خانواده و ... می­دانیم.  مدیریت دستوری-تجویزی از کسی مشاوره نمی­گیرد و به هیچ ارزشیابی بیرونی پاسخ نمی­دهد. این نوع مدیریت، برنامه­درسی­ای را کیفی می­داند که مبتنی بر تراز ایدئولوژیک باشد. در عالم واقع، محصول این دسته از مدیریت های برنامه درسی چیزی جز صورت برنامه نیست.

مدیریت کاریزماتیک-مشارکتی، گونه­ای از مدیریت برنامه درسی است که آن را مدیریت تعاملی برنامه درسی می­خوانیم. در این نوع از مدیریت برنامه درسی معمولاً از ایده­ها بهبود بخش از جانب هر کس و هر نهادی باشد استقبال می­شود. چیزی در این نوعِ مدیریت برنامه درسی حایز اهمیت است که پرورش اعضایی از جامعه است که در خدمت جامعه هستند نه در خدمت ایدئولوژی خاصی. حتی برنامه درسی ایدئولوژیک در این بافت، دربرگیرنده سرجمع گرایشات فکری گوناگون است.



[1] Text

[2] Context

[3] Context 

[4] Context

[5] Outcome

[6] Context 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Marco
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:09 ق.ظ
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it's truly informative.

I'm going to watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future.
A lot of people will be benefited from your writing.
Cheers!
http://aleaselehar.wordpress.com/2015/06/27/hammer-toe-cures
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 11:19 ب.ظ
Hey there! Would you mind if I share your blog with my myspace group?

There's a lot of folks that I think would really appreciate your content.

Please let me know. Thank you
نظرسنجی
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 02:51 ب.ظ
آیا تا به حال بلوچ دیدین؟

همه ما ترک ها و کرد ها و لر ها رو دیدیم..اما آیا تا حالا

یه بلوچ دیدین؟ کجا دیدین؟

پاسخ محرم آقازاده : سلام
سؤال خوبی است.
جواب: در ایران و افغانستان.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo