تبلیغات
یاددهی و یادگیری - فنون مدیریتی از نگاه مدیر

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

فنون مدیریتی از نگاه مدیر

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:پنجشنبه 7 اردیبهشت 1391-01:41 ب.ظ

دکتر محرم آقازاده

فنون مدیریتی یکی از مباحث شوق­انگیزی در علم مدیریت است. یادگیری فنون مدیریتی برای هدایت نیروی کار آموزشی و غیر آموزشی در یک نهاد آموزشی حیاتی است. مدیران، معلمانی هستند که،  تلاش می کنند در همکارانشان، نگرش مثبت به اهداف، نوع کار و پیامدهای تحقق اهداف پدید آورند.

در نوشتۀ حاضر چند اصل برای مدیریتی ارائه می شود. این اصول، فرضیه های بهبود عملکرد مدرسه خوانده می شود. مطلوب آن است که این اصول را فرضیه انگاشته و آن ها را در مدرسه بیازمایید[1].

Ø     شأن و حرمت همه معلمان  را نگهدارید

مدیریت،  انجام دادن کار به وسیله دیگران است. و مدیریت اثر گذار، از طریق کمک به معلمان  برای یادگیری مهارت های مورد نیاز به منظور انجام دادن کار مطابق با استانداردهای متعالی امکان پذیر است. اگر این کار صورت گیرد، معلمان  به جرأت، حفظ اعتماد به نفس و کسب شأن می­رسند. پاداش به کار خوب و منضبط بودن درعدم پذیرش کار زیر استاندارد، به عزّت نفس معلمان  می افزاید و وجهه مدیریتی را بالا می برد.  ثبات عاطفی داشته باشید و به معلمان  معنی و مفهوم رخ دادها را بیان کنید، زیرا، آنان مهم شمرده شدن و ارزشمندی را حایز اهمیت می دانند.

Ø     نمونه هایی را مشخص سازید تا معلمان  از آن ها پیروی کنند

به مقام یک مدیر باید وفاداری خود را که از اعمالتان بر می­آید، محقق سازید. تلاش کنید به معلمان  نشان دهید، آن چه سفارش می کنید و پند می­دهید، رأساً برای به ثمر رسیدن آن ها فعالیت می­کنید. این چیزی است که مورد نظر است. معلمان  تحت مدیریت شما، سرمشق ها و نمونه هایی را که برای انجام دادن کارها ارائه داده اید پی خواهند گرفت، پس خودتان هم پیشگام حرکت باشید. به اهدافی که  تدوین شده است، نگرش مثبت داشته باشید. برای سرعت گرفتن کارها و نشان دادن خلاقیت از خطر پذیری (ریسک) نهراسید.

معلمان  را در محور فعالیت هایتان در نظر داشته باشید، پیوسته تلاش کنید با آنان ارتباط برقرار کرده و به مسایل پیش آمده رسیدگی کنید. برقراری ارتباط را به زمان بروز مشکل موکول نکنید. مسئولیت انجام دادن کارها را به عهده بگیرید، اهداف را تنظیم کنید، موانع را بردارید و مشوق هایی تدارک ببینید. در استفاده از این ابزارها  ثابت قدم باشید و نشان دهید که نمونه ها و روش کارهای مناسب و اثرگذاری را فراهم می­آورید.

Ø     مربی فعال و خسته ناپذیری باشید

بالاترین استاندارد صداقت و یکپارچگی و درست کاری را به وجود آورید. می توانید از خطاهای معلمان  چشم پوشی کنید و پوزش آنان را بپذیرید و در این صورت، بهتر است فقط مورد خطا را در نظر داشته باشید و به مسایل دیگر اشاره ای نکنید. احترام سبب ارتقای اعتبار می شود، هیچ وقت از این کار غافل نشوید. درستکاری و احترام پیش نیاز جرأت و عزت نفس است. خودتان را برای کسب توان فوق العاده در این باره آماده سازید.

Ø     وحدت و افتخار گروهی بیافرینید

کریس آرگریس١ در کتاب "مدرسه  و نوآوری"٢ گروه اثر بخش را به ترتیب زیر توصیف می کند:

1.      همیاری در درون گروه ها.

2.      انسجام عمل گروهی.

3.      تصمیم­گیری مشارکتی.

4.      افزایش پایبندی و تعهد به انجام دادن کار.

5.      ارزشیابی مدوام عملکردها توسط گروه.

6.      ترسیم تصویری روشن از اهداف توسط گروه ها.

7.      حل مسایل در گروه با حوصله و دقت بیشتر.

8.      پیشنهاد راه حل منطقی و خلاقانه در گروه.

9.      برقراری ارتباطات برای افزایش عملکرد توسط گروه.

10.  پذیرش صادقانه و دل­سوزانه به مسایل افراد در گروه.

 مدیران در موقعیت های بسیاری در تقویت معلمان  با مشکلات متعددی مواجه می شوند. با وجود این، آن گاه که آموزش های لازم را در این زمینه می بینند و اطلاعات و ابزارهای لازم دریافت می کنند، معلمان  را به راحتی به تلاش وادار می­سازند. عدم اجرای کنترل شدید و با در اختیار گذاشتن منابع مورد نیاز برای انجام دادن وظایف، مسئولیت به سامان رساندن فعالیت­ها را به معلمان  تفویض می­کند. به معلمان  نشان دهید که صداقانه باورشان دارید:

ü     برای معلمان  اطمینان ایجاد کنید.

اطمینان نقش بنیادی دارد؛ به ویژه امروزه که به مدیریت گروهی تأکید ورزیده می شود. هم چنین، اطمینان از پایه های ایجاد روابط عالی و دوستی پایدار است. زمانی که افراد به یک دیگر اطمینان و اعتماد دارند، همه کارها منظم و بسیار مطلوب انجام می پذیرد. به هر روی، اطمینان به یک دیگر خود به خودی عاید نمی شود آن باید به صورت عمدی و قصدی حاصل آید. برای پدید آیی اطمینان به صورت زیر عمل کنید:

1.      به قول خود عمل کنید. بر آوردن قول ها اطمینان می­آورد.

2.      اگر گفتن حقیقت برایتان بسیار دردناک و دشوار یا ناخوشایند است، به حتم آن را بگویید.

3.      زمانی که خطایی مرتکب می شوید، به زودی عذر خواهی کنید.

4.      با اشتیاق به همکاران خود یاری کنید.

5.      تلاش کنید، احساسات دیگران را درک کنید.

6.      با همه دوست و مهربان باشید.

7.      پی آمد تصمیمات خود را از نگاه معلمان  ببینید.

کسانی که ذاتاً علاقه به دیگران دارند یا " اجتماعی" هستند، اشتیاق زیادی به برقراری ارتباط با سایرین دارند و معمولاً دارای بیشترین سهم در ایجاد اطمینان در روابط متقابل هستند.

پیش از آن که مدیران ، معلمان  را به حل مشکل ترغیب کنند، آنان پیش تر از وجود مشکل اطلاع یافته و برای رفع آن راه حل هایی را هم اندیشیده اند. بنابراین، مدیران باید معلمان  را در بهبود و اصلاح روش های پیشنهادی برای حل مسایل یاری کنند. مجموعه منابع یک گروه بیش از منابعی است که یک شخص صاحب آن است.

منبع:

Afholderbach, E. S. (1998) Supervisory techniques: a supervisor’s perspective, journal of supervision, June, vol. 59, No. 6, pp. 11-12.

 [1] اگر این کار را انجام دادید نتیجه کار را با مجله رشد مدیریت مدرسه در میان بگذارید. آگر فکر می­کنید پیش از اقدام باید با مشاوری طرح­تان را در میان بگذارید طرح­تان را به رشد مدیریت مدرسه فرستید.

١ Chris Argyris

٢ Organization and innovation




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can Pilates make you look taller?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 09:32 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here coming from a different web page and thought I
might as well check things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to going over your web page for a second time.
http://pattonzhulangilp.unblog.fr/2016/02/23/shoe-lifts-the-best-solution-to-leg-length-imbalances
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:13 ق.ظ
Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
Thank you for providing this info.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo