تبلیغات
یاددهی و یادگیری - مدرسه یادگیرنده، یادگیری مدرسه ای ‏

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

مدرسه یادگیرنده، یادگیری مدرسه ای ‏

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:پنجشنبه 7 اردیبهشت 1391-02:40 ب.ظ

دکتر محرم آقازاده

یادگیری فقط به کسب مهارت های جدید محدود نمی­شود، بلکه چگونگی تعامل افراد با یکدیگر و با مدرسه را هم در بر می­گیرد. مدرسۀ پویا، مدرسه­ای است که مدیر، معاونان، معلم، کارکنان و ... از بودن در آن می آموزند و یادگیری های خود را در اختیار مدرسه قرار می دهند. دانش آموزان و برنامه های درسی مدرسه، منبع الهام و محرک برای یادگیری­های آشکار و نهان است.  در مدرسه یادگیرنده، مدیر در مقام راهبر یادگیری است و معلم سازنده پل ارتباطی بین یادگیری­های کلاسی خود و سایر اعضای مدرسه است.

در این مقاله تلاش شده است اصول یادگیری اثرگذار معرفی و راه دست­یابی مدرسه­ها به بهبود و افزایش میزان یادگیری بازنمایی شود.

فرض کنید در کلاسی هستید که مجبورید به عده ای رانندگی یاد دهید. چقدر دراین کار موفق خواهید شد؟ آیا دست ها و پاهای شما به فرمان و پدال های خیالی خواهد رسید؟ آیا یادگیرندگان پس از پایان کلاس می توانند ماشینی را سوار شده و به راحتی رانندگی کنند؟ آیا شما به سهولت و راحتی می توانید به مثابه یک مسافر کنار دست راننده­ای که خود تعلیم داده­اید بنشینید؟ خیر؟ با اطمینان می توان گفت: پاسخ سئوال های مطرح شده منفی است، زیرا یادگرفتن رانندگی کاری بس فراتر از پشت میز نشستن و تخیل مثبت و منفی کردن است.

بسیاری از مدرسه­ها به این واقعیت رسیده اند که یادگیری اثربخش نمی تواند از راه پشت میز نشستن و شنیدن سخنان معلم، استاد و مشاور شود. بنابراین، آنان به انواع یادگیری، نظیر یادگیری تجربی یا عملی، یادگیری در حین کار، یادگیری محیطی و... ایمان آورده اند. با وجود علاقه به یادگیری و اشتیاق به سامان دهی مدرسه­ها به مثابه یک مرکز یادگیری، مسئولان هنوز از یادگیری واقعی معلمان  اطلاع کافی در دست ندارند.

آن چه از گفتۀ سوزان استاکلی، مدیر ارشد انستیتوی یادگیری و پژوهش که در کنفرانس معلمی استراتژیک بین المللی  به سال 1997 در واشنگتن دی . سی. امریکا بر می­آید، این است که یادگیری فرآیند پیچیده­ای است که نه فقط بر عملکرد هر یک از مدیران و معلمان  اثر می­گذارد؛ بلکه همه کسانی را که در محیط مدرسه حضور دارند را تحت تأثیر قرار می دهد.

عواملی گوناگونی برای ناکامی در یادگیری مدرسه ای بیان می­شود. از میان عوامل مختلفف چند عامل سبب ساز و پایه ای در ادامه بیان شده است:

الف: عدم برقراری ارتباط برای هم یاری در ارائۀ پیام های مطلوب و دریافت پاسخ های مورد نظر چنین ناتوانی ای نتیجه فرآیند یادگیریی است که با شکست مواجه شده است. یعنی، مدیران و معلمان  تلاش نکرده اند که از یک دیگر فرا بگیرند.

ب : عدم انطباق تکنولوژی با انتظارات. تکنولوژی اغلب با شکست روبرو می شود. زیرا، اسناد و مدارک معلمان  را برای یادگیری به منظور استفاده از تکنولوژی کفایت نمی­کند.

ج : فرآیند هایی که به خوبی طراحی نمی شوند، شکست می خورند. این شکستها ریشه در عدم تعامل بین فرآیندهای طراحی شده با معلمان  دارد. طراحان فرآیندهای اجرایی مسئولیت ها و وظایف، اغلب از فراگیری شیوۀ عمل معلمان  غافل می شوند. بنابراین، کاربران یا معلمان  تمایلی به کار برد دستورالعمل ها نشان نمی دهند.

مثال ها و نمونه های یادشده دربارۀ ناکامی های یادگیری، نشان می دهد که یادگیری نباید به آموختن تکالیف و مهارت های جدید محدود شود، بلکه باید چگونگی تعاملات مدرسه ی افراد را هم مورد توجه قرار دهد. سوزان استاکلی تأکید می ورزد که معلمان  از راه های متفاوتی می توانند به آگاهی ها و فراگرفته های خود پی ببرند. ولی، او به کسب آگاهی و دانش از طریق تعاملات گروهی رأی مثبت تری می دهد. استاکلی از تحقیقات متعدد دربارۀ یادگیری، هفت اصل استخراج کرده است که عبارت اند از:

1.               یادگیری دارای یک فرایند اجتماعی است: همیاری در انجام دادن کارها و وظایف، الگوهای مشارکت و دلبستگی فرهنگی از مهم ترین شیوه های ترغیب به یادگیری هستند. آن چنانکه، استاکلی بیان می کند، جستجوی توانمندی های حاصل از کار گروهی می نمایاند که چگونه معلمان  از یک دیگر می آموزند. معلمان  جدید الاستخدام هر مدرسه ی سعی می کنند، مطالب زیادی فرا بگیرند، زیرا آنان در صدد ایجاد تعلق مدرسه ی هستند. پس، آنان در محیط مدرسه  فرا می گیرند که چگونه با " گروه کار" همیاری کنند.

2.            دانش با زندگی فرد در جامعه در هم تنیده است: استاکلی اظهار داشته است که بسیاری از آن چه افراد می آموزند به ناحیه خاصی که در آن زندگی می کنند اختصاص دارد. اگر افرادی را از منطقه یا شهر خود به منطقه یا شهر دیگری انتقال دهند، آنان نحوۀ عمل در آن محیط بی خبر خواهند بود. هم چون از پیشینۀ عملکرد محیط جدید آگاهی ندارند. با گذشت زمان آگاهی های لازم در نتیجه تعامل حاصل می شود.

3.               یادگیری یک امر مشارکتی است: به دیگر سخن، تا زمانی که معلمان  به طور عملی با موضوع مورد یادگیری ارتباط برقرار نکنند، یادگیری مطلوب حاصل نخواهد شد. اگر به مثال یادگیری رانندگی اشاره شده توجه شود اهمیت درگیر شدن درکار، برای یادگیری ژرف تر مشخص می شود.

4.               دانش و آگاهی تابعی از عمل و تمرین است: به فکر انجام دادن کاری بودن، متفاوت از عمل کردن و تمرین است. در فرآیند عمل است که دانسته ها انتقال داده می شود و نکته های قوت و ضعف نمایان می گردد. در پی مشخص شدن نکته های قوت و ضعف راه برای تصحیح خطاها و تمرین گشوده می شود، بدون چنین فرصتی دانش واقعی و مهارت بنیادی پایه ریزی نمی شود.

5.               یادگیرندگان دانش را از راه مشاهده جذب می کنند: کسانی که در یک مجموعه کار می کنند رفتارهای گوناگونی نشان می دهند، هر یک از آنان با مشاهدۀ رفتار دیگران به فراگیری می پردازند. میزان آموخته های کمی که به صورت انفرادی کار می کند با کسی که در یک گروه فعالیت می کند، تفاوت معنا داری می نمایاند. بنابراین، می توان گفت که مشاهده از ارکان فعالیتهای مربوط به یادگیری است.

6.               شکست در یادگیری نتیجۀ محرومیت از مشارکت است: اگر بپذیریم که یادگیری از طریق گروه حایز اهمیت است، می توان اظهار کرد که محرومیت از شرکت در فعالیتهای گروهی یا جمعی مانعی برای یادگیری است. معلمانی که از حضور در محیط­های گوناگون در مدرسه  محروم می گردند، چیز زیادی دربارۀ مدرسه  یاد نمی­گیرند. برای مثال، اگر معلمی نیاموزد که عملکرد وی در عملکرد سایر معلمان اثر مستقیم و غیر مستقیم دارد، فضای موفقیت برای خود فراهم نیاورده است.

7.               معلمان ، یادگیرندگان در طول زندگی­اند: یادگیری نقطه توقفی ندارد. به واقع، انسان ها پیوسته نیازمند یادگیری هستند. بر وفق این دیدگاه می­توان پذیرفت که یادگیری دارای فرایندی طبیعی و همیشگی است. محیط اجتماعی، طبیعی، محیط مدرسه ی و .... همیشه موضوعاتی را برای یادگیری تدارک می­کنند. حساس­کردن معلمان  به یادگیری ژرف­تر بستگی به شیوه عمل شما در مقام مدیریت مدرسه دارد.

مدرسه­ها می­توانند از طریق طراحی محیط های کار خلاق و ایجاد زمینه های تمرین و بسط مهارت های جدید به شکل گیری یادگیری اثر گذار کمک کنند و اصول هفت گانه یادگیری مشروح در فوق را محقق سازند. 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
std clinic near me
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:20 ق.ظ
بسیار core از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن دلنشین در آیا واقعا حل و فصل بسیار خوب با من پس
از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما در
واقع موفق به من مؤمن متاسفانه
تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.
من این مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما خواهد را سادگی به پر کسانی که شکاف.
اگر شما در واقع که می توانید انجام من می بدون
شک تا پایان مجذوب.
Jaclyn
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:02 ق.ظ
I have read so many articles regarding the blogger lovers however
this post is genuinely a good piece of writing, keep it up.
امید
دوشنبه 7 بهمن 1392 11:30 ق.ظ
بیشتربه صورت عملی تشریح نمایید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo