تبلیغات
یاددهی و یادگیری - شور و شعور فلسفه؛ ویلهلم دیلتای Wilhelm Dilthey

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

شور و شعور فلسفه؛ ویلهلم دیلتای Wilhelm Dilthey

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:دوشنبه 17 اسفند 1394-01:00 ب.ظ

ویلهلم دیلتای

Wilhelm Dilthey

 آلمانی

تولد : 19 نوامبر 1833 پایبریخ، آلمان

وفات : اول اكتبر (1911، سیز ( بوزن ).

فیلسوف فرهنگ ( نزدیك به نئوگانتی های مكتب بادن )  شناخت شناس.

تحصیل : الهیات ، فلسفه و تاریخ در هایدلبرگ و برلین .

تحت تاثیر : كانوفیشر، ادموند هوسرل و فردریش ادولف ترندلنبرگ

مناصب: استاد دانشگاه های بازل، كییل ،برسلو وبرلین.

 تفكر دیلتای با فلسفه ی كانت و شلایر ماخر آغاز می شود. گرچه اغلب او را ایده آلیست یا رومانتیك در نظر آورده اند، اما چنین برداشتی تا حدی اشتباه است.

در بسیاری موارد بهتر است او را تجربه گرا دانست، هرچند كه خود چنین نسبتی را رد كرده است. موضع او كاملاً ضد متافیزیكی و بیشتر به تحلیل مسایل خاص علاقه مند بود تا ارائه ی تئوری در باب ماهیت واقعیت. آثار او بر اساس ً تجربه و تحقیق تجربی بی غرض ً آغاز شد، مجموعه ای از تلاش برای استقرار پایه های علوم تجربی ذهن به تصویر كشید. با آن كه ذهنیت دیلتای به علوم انسانی یا مطالعات انسانی تعبیر شده است، اما اساسا به ً علوم اخلاقی ً جان استوارت میل نزدیك تر است.

 امروزه دیلتای به سبب تحلیل شناخت شناسانه و تاریخ نگاری معروف است كه شامل نوع خاصی از عملكرد ذهنی به نام Verstehen، ( فهم ) است. با این كه تاریخ و مسایل مربوط به تاریخ نگاری برای او دارای اهمیت زیادی بودند، اما فلسفه ی او، خیلی عمیق تر از آن چه كه این دیدگاه ارایه می كند، درك شده بود.  ً انتقاد از منطق تاریخی ً او در بر گیرنده ی تمام علوم انسانی بود. وی اظهار می کند از آن جا که، واقعیت تاریخی به وسیله ی كسانی كه سعی در گنجاندن علوم انسانی درون قالب مشابهی چون علوم طبیعی بودند،  ً وارونه ً و  ً تحریف ً شده ، لذا در پی استقرار متدولوژی و بنیان جدید برای این علوم بر آمده است. وی پوزیتیویسم را به این لحاظ رد نكرد كه قطعیتی كه آن ها به دنبالش بودند نمی توانست باشد، بلكه ! فكر می كرد آن ها در صدد قربانی كردن  ً استقلال مشروع علوم خاص ً بودند. مبانی جدید دیلتای در باب علوم انسانی مشتمل بر انتقاد از آگاهی مندی به شیوه ی كانتی است. اما بر خلاف كانت كه معتقد بود انتقاد او شرایط كلی امكان تجربه یعنی مقولات ، اصول و ایده های ذهن انسان كه در هر زمان می توان داشت را آشكار می  ساخت، دیلتای این شرایط را تنها محاط در آگاهی مندی خاص از زمان و مكان می دانست. وی دریافت كه ً در رگ های موضوع و اراده كه لاك ، هیوم و كانت ساخته اند، خون واقعی جریان ندارد و بیشتر خونابه ای از عقل به مثابه فعالیت صرف ذهن است. ً وی حتی خواهان توضیح معرفت و مفاهیم آن در قالب نیروهای چندگانه ی موجودی حائز اراده ، احساس و فكر بود. از این رو شناخت شناسی پیشینی خشك ً ثابت و مرده ً كانت را كه به نفع تاریخ توسعه یابنده ای كه از  ً تمامیت هستی ما ً آغاز شد، رد كرد.

این بدان معنا نیست كه دیلتای معتقد باشد مورخین تنها می توانند انگیزه ها و اعمال افراد را مد نظر داشته باشند. از نظر او ، شخص همواره بخشی از یك فرهنگ معین است و فهم فرد نیز بسته به فهم فرهنگ است.  ً فلسفه ی زندگی  ً دیلتای  Philosophie des Lebens بیان این عقیده اوست كه ما باید خودمان را بخشی از كلی ببینیم و بدانیم كه به وسیله ی انسان ها خلق شده است و واقعیت اجتماعی و تاریخی ما را می سازد. به علاوه ً هر بیانی از زندگی ، تا زمانی معنا دارد كه نشانه ای باشد. برای بیان چیزی كه بخشی از زندگی است. زندگی هیچ معنایی جز خودش ندارد. چیزی در آن وجود ندارد كه به معنایی فراتر از آن اشاره كند. ً بیان های زندگی ، موضوع علوم انسانی را تشكیل می دهند و قلمرو روش فهم در قالب فهم است.

گرچه افراد و دوره های مختلف ممكن است متعلق به فرهنگ های كاملاً بیگانه با فرهنگ ما باشند، اما به نظر دیلتای ما می توانیم فرایند اجتماعی و تاریخی آن ها را درك كنیم، چون ما موجودات زنده ای هستیم كه با ً فرایند گرایش زندگی به هدفمند كردن خود در بیانات ، آشنا هستیم. ادراك ، فرآیندی منحصر به فرد است. ما نمی توانیم با كاهش دادن  آن به فرایند های بنیادی تر به توضیح آن بپردازیم . هم چنین نباید با فهمیدن به معنی عام آن كه نشانگر هر نوع درك و فهم است، اشتباه گرفته شود. دیلتای آن را به مثابه  ً كشف دوباره ی من در تو ً توصیف می كند یا به صورت نوعی از دانستن كه با با فرایند های فكری سروكار دارد. این ادراك ، درك نیات ، انگیزه ها ، احساسات یا تفكرات به همان گونه ای است كه در حركات چهره ، واژه ها ، آثار ادبی و علایم قانونی و غیره بیان شده اند.

دیلتای هم چنین به لحاظ تحلیل دیدگاه های جهانی شهرت دارد و سه نوع دیدگاه مختلف را مشخص می كند: ماتریالیسم یا پوزیتیوسیم، ایده آلیسم عینی و ایده آلیسم آزادی. خود وی به هیچ یك از آن ها تعلق ندارد. هر سه این دیدگاه ها به نظر او صادق، اما نظراتی یك بعدی در باب واقعیت هستند. بیشترین تاثیر دیلتای پس از مرگش آغاز شد. 

دیلتای هم چنین تاثیر غیر مستقیمی بر تئوری های اولیه ی جامعه شناسی از طریق آثار ماكس وبر و تالكوت پارنز داشت. مهم تر این كه ، شاید تفكرات اولیه اگزیستانسیالیست نظیر تفكرات كارل یا سپرس و مارتین هایدگر بدون دیلتای قابل تعمق نباشد. به همین جهت هایدگر مدعی شد كه تحلیل اش از زمانی بودن و تاریخی بودن در هستی و زمان  ً تنها زمینه ساز همانند سازی با جستارهای  دیلتای ً است.

 منبع:

 Brown, S., Collinson, D., & Wilkinson, R. (1998). One hundred Twentieth – Century Philosophers, London: Routledge.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Where is the Achilles heel?
دوشنبه 16 مرداد 1396 08:26 ب.ظ
Great post. I was checking continuously this blog and
I'm inspired! Very helpful information specifically the final section :) I
maintain such information a lot. I used to be seeking this particular
info for a very long time. Thanks and good luck.
How can I increase my height after 18?
شنبه 14 مرداد 1396 07:54 ب.ظ
I do not even know how I ended up here, but I thought this
post was great. I do not know who you are but certainly you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
foot pain after walking
یکشنبه 11 تیر 1396 11:13 ب.ظ
Right here is the perfect site for anyone who hopes to find out
about this topic. You understand so much its almost tough to
argue with you (not that I actually would want to?HaHa).

You definitely put a fresh spin on a topic that has been discussed for years.

Great stuff, just great!
http://trinhhicken.hatenablog.com/entries/2015/01/03
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:26 ق.ظ
This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I
have found something that helped me. Thanks!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 02:29 ب.ظ
You should be a part of a contest for one of the highest quality blogs on the net.
I'm going to highly recommend this blog!
خرید و فروش سایت و وبلاگ
سه شنبه 18 اسفند 1394 11:58 ب.ظ
با سلام
وبلاگ شما را خریداریم
در صورت تمایل به فروش آنرا در سایت ثبت کنید یا ایمیل بزنید.
با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo