تبلیغات
یاددهی و یادگیری - سؤالات آقای نادر صفایی و جواب های من!

آموزش، فرهنگ است. فرهنگ، کیستی است.

سؤالات آقای نادر صفایی و جواب های من!

نویسنده :محرم آقازاده
تاریخ:یکشنبه 5 مهر 1394-11:11 ب.ظ

 سلام و عرض ارادت دارم خدمت عزیز ارجمندم جناب نادر صفایی

نادر عزیزم، درباره نارضایتی معلمان از ارزشیابی کیفی-توصیفی باید به عرض برسانم که نمی دانم چرا معلمان از این ارزشیابی کیفی-توصیفی ناراضی هستند. ولی، واقعیت این است که جایی برای نارضایتی نیست! اگر پذیرفته ایم که معلم حرفه ای باشیم و به اصول حداقلی باور مند باشیم، باید طبق آن اصول رفتار کنیم. به نظر من ارزشیابی کیفی-توصیفی گونه ای از ارزشیابی هست که به معلم فرصت می دهد فرایند شکل گیری یادگیری در یادگیرنده را زیر نظر بگیرد. این جریان موافق با تعریف یادگیری است. یادگیری عبارت است تغییر تدریجی در رفتار یا توان رفتاری یادگیرنده که از تجربه حاصل می شود. ارزشیابی کیفی در صدد است تغییرات تدریجی در رفتار را رصد کند. اکنون، نمی دانم چرا معلمان با این جریان مخالف هستند. امکان دارد دلیل مخالفت معلمان مربوط به نحوه اجرای اداری یا سازمانی آن باشد. تا جایی که معلمان را می شناسم، معلمان با جریان های علمی مخالف نیستند.
بهترین استراتژی برای حل مسأله داشتن برنامه تغییر نگرش در کارشناسان، مدیران و در نهایت معلمان است. کارشناسی که اساسا کار کلاسی نکرده و حتی یک بازدید کلاسی ندارد نمی توان تصوری از اجرای ارزشیابی کیفی داشته باشد. بنا بر این، پیش از آموزش معلمان باید به آموزش کارشناسان و معلمان پرداخت تا با معلمان همزبان بشوند. درک درد مشترک می تواند درمان مشترک به دنبال داشته باشد.
به طوری که در کتاب راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس نشان داده است، جریان اجرای روش های ارزشیابی کیفی-توصیفی در کلاس های چندپایه خلاقانه تر است. ولی از حیث نوع روش تفاوتی بین چندپایه و تک پایه نیست. نحوه اجرا می تواند متفاوت باشد. نمونه های عملی انواع روش های ارزشیابی کیفی-توصیفی در کتاب راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس آمده است.
کلاس های درس چندپایه شاخص موفقیت علمی در هر نظام آموزشی هستند. اگر کارشناسان یک سیستم آموزشی نتوانند راه کارهایی برای کلاس های چندپایه بیابند آن نظام آموزشی دچار رکود علمی عظیمی است. در کشور پیشرفته ای چون کانادا عموما کلاس های درس دوره ابتدایی به صورت ترکیبی یا زوجی برگزار می شوند. مزیت کلاس های زوجی بیشتر از کلاس های تک پایه ای است.

از شما، نادر عزیزم برای طرح سؤال های خوب و برقراری ارتباط سپاسگزارم.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can you increase your height by stretching?
سه شنبه 28 شهریور 1396 01:35 ق.ظ
Having read this I believed it was very informative.
I appreciate you finding the time and energy to put this short article together.
I once again find myself spending way too much time both reading and commenting.
But so what, it was still worth it!
How can you heal an Achilles tendonitis fast?
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:50 ب.ظ
Fantastic goods from you, man. I have understand
your stuff previous to and you're just too wonderful.
I actually like what you have acquired here, certainly like what you're saying and the way in which you say it.

You make it entertaining and you still care for to keep it
smart. I can not wait to read far more from you.

This is actually a tremendous web site.
Foot Pain
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:59 ب.ظ
excellent publish, very informative. I wonder why the opposite specialists
of this sector don't understand this. You should continue your writing.
I'm sure, you've a huge readers' base already!
Can Pilates make you look taller?
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:05 ق.ظ
I read this article fully about the difference of latest and preceding technologies,
it's awesome article.
How much can you grow from stretching?
شنبه 7 مرداد 1396 10:47 ب.ظ
Hi Dear, are you really visiting this web site daily, if so afterward you will definitely get fastidious knowledge.
redundantthrill03.snack.ws
جمعه 6 مرداد 1396 07:23 ب.ظ
This is my first time pay a visit at here and i am genuinely pleassant to
read everthing at single place.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:31 ب.ظ
Just want to say your article is as amazing.
The clarity in your post is just spectacular and i could assume
you are an expert on this subject. Well with your permission let me
to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
Thanks a million and please carry on the gratifying work.
BHW
جمعه 11 فروردین 1396 10:02 ق.ظ
Hello, its good paragraph concerning media print,
we all know media is a great source of information.
خوارزمی
چهارشنبه 5 اسفند 1394 11:40 ب.ظ
سلام
اموزگاری مینویسد که بازنشسته شده.
طرح ارزشیابی توصیفی به هزار دلیل سمی بود بر پیکره آموزش ابتدایی هرچند توانست افت تحصیلی این دوره تحصیلی را لاپوشان کند.
ولی رقابت . قابلیت ارزیابی دقیق .امکان اقدام به هنگام اموزشی و.... را گرفت.
در عوض یکی از عوامل اصلی شیوع اختلالات یادگیری شد.
و از همه مهمتر منطق ارزیابنده معلمان را نابود کرد.
در فرصتی مناسب مبسوط به اسیبهای این روش نادرست بد اجرا شده خواهم پرداخت.
پاسخ محرم آقازاده : سلام به عزیز ارجمند نویسنده
ارزشیابی توصیفی یا کیفی و یا هر نام دیگر، دارای منطق خودش هست. همان طور که تیغ جراحی را برای منطق ویژه ای می سازند. کاربرد نا به جای هر ابزاری می تواند فاجعه بار باشد. از سر ارزشیابی کمی چه سرها که بر سردار نشده اند و چه جان ها با آتش افروخته نشده اند و بسا بسیار دانش آموزانی که خودکشی نکرده اند و بسیارانی ترک تحصیل.
ارزشیابی توصیفی هم اگر به درستی و برای منطقی که تدارک شده است به کار برده نشود، فجایع دیگری را می افریند. یکی از آن میان می تواند سرپوش گذاشتن بر افت تحصیلی باشد.

بنا بر این، در کنار عیب هر ابزاری می توان به دشواری های کاربرد ابزار و آمادگی سیستم به تغییر اندیشید. در این صورت نگاه بهتری را ارایه خواهیم کرد.
ارادتمند
دکتر آقازاده
یارمهربان
دوشنبه 18 آبان 1394 01:47 ب.ظ
سلام و درود بر شما
متاسفانه مشکلاتی بر سر راه ارزشیابی توصیفی وجود دارد که مهمترین آن ها تکیه معلمان بر همان افکار و آرای قدیمی شان است و مقاومت بسیار در برابر تغییر از خود نشان می دهند که اگر نگرش آنها تغییر کند نیمه ای از را ه را با موفقیت خواهند پیمود.
تعداد زیاد دانش اموزان و کمبود فضای آموزشی و سو مدیریت ها و ...هم مزید بر علت شده اند.
آسمان
چهارشنبه 8 مهر 1394 02:17 ب.ظ
سلام آقای آقازاده .متشکرم از متنی که در این پست در رابطه با ارزشیابی توصیفی آورده اید .کاملا درست بیان شده اند .شما مشکلات را خیلی خوب مطرح کرده و راهکار برایشان معرفی کرده اید .کتاب های جدید را هم دیدم امیدوارم بتوانم به زودی آن ها را تهیه کرده و بخوانم .همیشه موفق و سربلند باشید.
نادرصفایی
چهارشنبه 8 مهر 1394 10:06 ق.ظ
دکتر اقازاده عزیز از جواب بسیار پخته و پراز تامل شما بسیار سپاسگزارم به امید تغییر نگرش مسئولین اداری به شاخص مهم موفقیت علمی در نظام آموزشی .خدا نگهدار
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo